Annons

76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”

Stockholm En 76-årig hyresgäst har haft problem med mögel i flera år. Men trots flera samtal till Stockholmshem är möglet kvar. Han hävdar att han fått hälsoproblem på grund av mögelskadorna och kräver att Stockholmshem rättar till problemet. "Vi jobbar för att lösa det här", säger Åsa Stenmark, kommunikationschef på bolaget.
Foto: Privat
En 76-årig hyresgäst har levt med mögelproblem i lägenheten i flera år.

Den 76-årige hyresgästen visar upp mögelskadorna i lägenheten på Artemisgatan i Hjorthagen. I hörnet på sovrummet syns spår av mögel över en yta större än ett A4-papper. Tapeten har ändrat färg efter att hyresgästen tvättat bort möglet flera gånger genom åren.

I vardagsrummet syns resterna av mögel på tapeten nere vid golvlisten, men även i hörnet och på fönstret.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– Jag har fått problem med huvudvärk, rinnande ögon och näsa, hosta och trötthet som jag tror beror på möglet, ibland får jag sova hos bekanta, säger han.

Flera lägenheter på Artemisgatan i Hjorthagen har mögelproblem.

Nyligen fick han hjälp av en jurist på Hyresgästföreningen för att få hjälp med problemet. I september gick de in med en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden, där vill hyresgästen att hyresnämnden beslutar att Stockholmshem ska åtgärda bristerna.

Hyresgästföreningen vill också att hyresnämnden kräver att Stockholmshem betalar ett vite på 250 000 kronor om inte bolaget åtgärdar bristerna snarast, men senast två månader efter hyresnämndens beslut.

Läs ocksåIlska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar”Tre hyresgäster har samlats på en balkong i en risigt skött fastighet i Värmland.

– Jag ringde Stockholmshem runt 2019 första gången och trots att jag har tjatat så in i helsike har de inte löst det här. De har bara bytt tapet och tvättat bort möglet men det kommer alltid tillbaka. Jag vill att de går till grunden med det här så att det blir åtgärdat, säger han.

När hyresgästen drog fram soffan hittade han mögel på en stor del av väggen.

I januari i år anmälde han återigen att det var mörka fläckar på tapeten i bland annat sovrum och vardagsrum.

När en konsultfirma besiktade lägenheten konstaterades mögelskador på flera väggar. I rapporten står att orsaken till möglet sannolikt är kondens, att väggen är kall och när den varma inomhusluften träffar kylan så kan kondens bildas. Detta kan ske om till exempel väggen är dålig isolerad, enligt personen som gjorde besiktningen.

Annons
Läs ocksåHos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”Väggarna på Rebecka Stenmarks balkong bär tydliga spår av vatten som rinner längs de målade sidorna när det regnar.

I rapporten står också att möglet inte kan kopplas till någon fuktskada i lägenheten.
Konsulten föreslår att ventilation och värme ska ses över.

På väggen i sovrummet har hyresgästen tvättat bort mögel flera gånger, men det kommer tillbaka.

Det behöver också utredas hur väggar och golv är uppbyggda. Finns det behov så föreslår konsulten också att värden ska kontakta en fackman för att få råd om hur väggarna och eventuellt golv ska byggas för att komma till rätta med problemet.

Hyresgästen är trött på att betala full hyra trots att han bor i en lägenhet med mögel.

– Jag har inte heller fått någon kompensation, det är jättedåligt. Jag vill bara att de löser det här, säger han.

En granne till mannen berättar att hon under flera år har haft problem med mögel i kakelfogar och tak i badrummet och ringt Stockholmshem flera gånger.

– Jag får tvätta bort möglet ganska ofta och tror problemet är att ventilationen är dålig, säger hon.

Hyresgästen och hans jurist bad hyresnämnden handlägga ärendet med förtur med hänvisning till bristens allvarliga art, något som hyresnämnden lyssnade på. Hyresnämnden ska ha sammanträde om ärendet den 26 november.

Hem & Hyra har bett om en intervju med ansvarig förvaltare hos Stockholmshem. Men Åsa Stenmark, bolagets kommunikationschef, vill svara på frågorna till förvaltaren via mejl.

Annons

Hyresgästen har anmält mögelproblemen till er under flera år, ändå kvarstår problemet. Enligt honom har ni tvättat bort det och tapetserat om. Varför har ni  inte åtgärdat problemet som orsakar möglet?

”Mögel kan uppstå av flera olika orsaker och vi behöver utreda vidare med uteslutningsmetoden för att få fram orsaken i det här fallet. De vi gjort hittills utöver att sanera är kontroll och tillsyn av ventilation, friskluftsventiler och värme. Om det efter saneringen uppstått mögel igen så måste vi såklart följa upp och leta vidare. Nästa steg blir att se över konstruktion för väggar och golv i lägenheten. Vi behöver dock få komma in i lägenheten innan vi kan ge en tidplan. Vi haft svårt att få kontakt när vi sökt hyresgästen för att få tillträde till lägenheten men försöker få det snarast möjligt.”, skriver hon i mejlet.

Vad tänker ni kring att hyresgästen behöver gå till hyresnämnden för att få hjälp?

”Det är tråkigt om hyresgästen upplever att han inte fått gehör och därför känt sig tvungen att gå till hyresnämnden. Vi har ett pågående ärende i den här lägenheten och har alla avsikter att lösa problemet.”

Hyresgästen har ju levt med mögel i flera år och betalat full hyra, vad tänker du kring det?

”Om detta utgör en brist i hyresrättslig mening och hyresgästen har rätt till eventuell ersättning för hinder och men i boendet får utredas när ärendet är slutligt hanterat.”, skriver Åsa Stenmark.

Läs också Ansedda kulturstiftelsen svarar på kritiken: ”Hyresgästerna gör inget annat än att bråka med mig” Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” De bor med ruttnande fönster – vite på tiotusentals kronor tvingar värden att fixa

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.