Annons

800 hyresgäster slipper hyreshöjningar på fem miljoner

Botkyrka Hyresgäster i Fittja har i flera år krävt att Willhem sänker deras hyra. Nu är ett avtal klart som ger hyresgästerna lägre årliga hyreshöjningar fram till 2026. Men även renoverade tvättstugor och nya fönster utan höjning. Hyresgästerna slipper därmed betala fem miljoner kronor i hyreshöjningar.
Foto: Linda Dahlin
Stefan Björk, förhandlare, Hyresgästföreningen Region Stockholm.

Willhems 800 lägenheter i Fittja ligger bara ett stenkast från Botkyrkabyggens lägenheter. Men under flera år har Willhems hyresgäster kritiserat att de betalar en högre hyra än sina grannar hos Botkyrkabyggen. Såväl hyresgäster som Hyresgästföreningen har krävt hyressänkning.

Willhem har i sin tur motiverat de högre hyrorna med att de inte jämför sig med kommunala Botkyrkabyggens hyror utan privatvärden Din Bostad i Botkyrka som ligger högre.

Läs ocksåÖver 1 000 hyresgäster tar strid för sänkt hyra

Men nu har Hyresgästföreningen och Willhem kommit fram till ett avtal för att göra hyrorna mer rättvisa.

Stefan Björk, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm, är nöjd över avtalet.
– Vi hade helst sett en större sänkning och Willhem vill inte sänka alls, en klassisk kompromiss. Men det har varit ett bra förhandlingsklimat och det här visar att Willhem är en seriös värd, säger Stefan Björk.

Avtalet innebär att Willhem kommer att frysa hyreshöjningar de kommande åren. I de årliga hyresförhandlingarna kommer hyran att höjas en procent mindre än övriga hyresvärdar i Botkyrka i fem år, fram till 2025.

Annons
Läs ocksåHembla tog ut för hög hyra – betalar tillbaka 399 000 kronor

Det sjätte året, år 2026, kommer hyresfrysningen att vara 0,5 procent. Summa summarum är att hyresgästerna år 2026 har sluppit hyreshöjningar på 5,5 procent.

Utöver det ska Willhem renovera tvättstugor, byta fönster och element, skapa en bättre utemiljö och bättre belysning och sätta in fler troaxförråd. Utan att höja hyran.
– Dessa förbättringar är standardhöjande och skulle annars resulterat i hyreshöjningar potentiell så mycket som två procent. Men det slipper hyresgästerna nu så totalt blir sänkningen cirka 7,5 procent, säger Stefan Björk.

I pengar innebär det att hyresgästerna kommer att få cirka en miljon kronor mindre i hyreshöjning per år. År 2026 efter sex år har hyran sänkts med cirka fem miljoner kronor för de 800 hyresgästerna. Denna hyressänkning kommer sedan att vara permanent.

Läs ocksåWillhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"Neah Udén känner sig hemsökt av sin hyresvärd Willhem, som gång på gång skickat ut felaktiga påminnelser om hyresinbetalningar.

Hem & Hyra skrev om det här redan 2014, då hyresgästerna och Hyresgästföreningen krävde sänkt hyra. Varför det tagit så lång tid att komma överens om en sänkning?

Annons

– Diskussionen har funnits sen då, både internt i HGF och i dialog med bolaget. Willhem har därför också fått lägre höjningar snittet för orten flera år som en konsekvens av det men för två år sedan bestämde vi oss för att reda ut det hela en gång för alla med den här långsiktiga lösningen istället för att strida om det varje år, säger han.

Jonas Ekstam regionchef Öst Willhem kommenterar uppgörelsen i en mejlkommentar.

”I vår strävan att hitta en långsiktig lösning där hyra och åtgärder går hand i hand hittade vi till slut en acceptabel uppgörelse.Vi gillar den egentligen inte men accepterar den som en del av bruksvärdessystemet. Det tog flera grundliga gemensamma genomgångar av helheten innan vi hittade en lösning som vi kan leva med över tid som de långsiktiga ägare vi är. Det blev en god samverkan i ett bättre förhandlingsklimat, där vi nu hittat en gemensam väg framåt i vår utveckling av stadsdelen, som är ett av de områden jag personligen skattar högst av vårt bestånd i Stockholm. Det känns bra att vara en aktiv part i Botkyrkas utveckling framåt. Speciellt glädjande är också det kvitto på vårt långsiktiga arbete vi får i form av ett allt högre betyg i vår årliga kundundersökning”.

Läs också Hyreshöjningskaos: Eva fick vänta 14 månader på svar Kyl och frys förstördes av kvarlämnad mat – hyresgäst krävs på 100 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.