84 hyresgäster får hyresrabatt efter störning
Hyresgästerna i Krämarhuset har vant sig vid renoveringar som stör. Men det som skedde senast beskrivs som något utöver det vanliga. 500 kvadratmeter kontorsyta skulle göras om till bland annat tandläkarlokal vilket kräver vattentillgång i alla rum. Därför valde den lokala Hyresgästföreningen i Krämaren att driva ärendet.
– Det var väldigt störande under väldigt lång tid. Och det kan man ju egentligen inte kompensera via pengar, det blir ju inte mindre störningar för det. Men det är ändå en kompensation och det svider ju sällan att få sänkt hyra, säger Lars-Åke Larsson som är ordförande i den lokala Hyresgästföreningen i Krämaren som valde att driva ärendet via juridiska enheten i Region Mitt & Aros-Gävle.
-Det bilades, bilades, bilades – och bilades. De höll på i två månader och när de var klara, då började de bila en trapp, berättar Lotta Zaine som är ärendehandläggare vid juridiska enheten på Hyresgästföreningen i Region Mitt & Aros-Gävle.
Vid underhåll i lägenheten eller fastigheten har man normalt inte rätt till hyresreduktion eller kompensation, eftersom hyresvärden försöker förbättra lägenheten för dig. Utan det är endast vid ”betydande störningar”.
– Störningar vid sedvanligt underhåll får man stå ut med och det kan också vara lättare att acceptera eftersom du vet att du till exempel får ett nytt badrum i slutänden. Men att de gör en tandläkarmottagning i fastigheten har ju hyresgästerna ingen nytta av. Så det här räknas som betydande störningar, säger Lotta Zaine.
Därför får hyresgästerna i 84 lägenheter två månaders rabatt på hyran.
De som bor på våning 6, närmast våningarna där de renoveringen pågått, kommer att få störst hyresreduktion. Men eftersom ljudet spridit sig enda till våning 16, kommer även hyresgästerna högst upp få ta del av hyresnedsättningen – men med en lägre summa.
Exakt hur mycket pengar eller procentsatser det rör sig om, vill inte Lotta Zaine uttala sig om.
– Det kan bli fel då andra hyresgäster kanske tror att det är väldigt lätt få nedsatt hyra. Då blir de besvikna när det visar sig att det inte är så. Men vid det här fallet var det väldigt speciella omständigheter, säger hon.
En anledning till att Hyresgästföreningen nådde framgång i förhandlingen, var att en hyresgäst noterat när på dagen störningarna pågick.
– Sådant har vi stor hjälp av under samtalen med hyresvärdarna, förklarar hon.