AB Bostaden hyrde ut nedpissad lägenhet
I augusti förra året flyttade tvåbarnsmamman in i en trea hos AB Bostaden. Hon var höggravid och hade precis separerat.
– När jag var och tittade på lägenheten höll de tidigare hyresgästerna på att skura ur den. Alla fönster var öppna och det luktade skurmedel så jag kände ingenting. Jag tackade ja till lägenheten på en gång, berättar hon.
Men när hon och barnen skulle flytta in behövde de bara öppna ytterdörren för att nästan baxna. Lägenheten stank av kattpiss. Kvinnan tog genast kontakt med bovärden på AB Bostaden.
– De sa att de visste om det och att det skulle åtgärdas. Men inget hände förrän jag tog kontakt med Hyresgästföreningen.
Enligt AB Bostaden agerade man direkt genom att sätta in ett så kallat joniseringsaggregat som ”äter upp” luktpartiklar i lägenheten.
I höstas sanerades rum för rum, väggar fick rivas, golv brytas upp. Den förre hyresgästens katter hade formligen blästrat lägenheten med urin. Kvinnan och hennes familj blev erbjudna att flytta till en annan lägenhet under tiden, men den låg för långt bort från barnens skola och kvinnan har ingen bil, så hon kände sig tvungen att bo kvar.
I stället fick familjen flytta runt från rum till rum under saneringen. Ett tag bodde de alla i ett enda rum som fick tjäna som både sovrum och vardagsrum.
– Det har inte varit roligt. Min son har fått astma och den nyfödda verkar ha blivit kattallergiker, det rinner ur hennes ögon och kliar när vi har varit hemma hos vänner som har katt. AB Bostaden skulle inte ha låtit någon flytta in innan de hade sanerat. Hade de varit ärliga och sagt som det var skulle jag aldrig ha tagit lägenheten.
Under hela denna tid har kvinnan betalat full hyra till AB Bostaden. Men bolaget säger att de kommer att kompensera henne.
– Självklart ska vi kompensera henne för detta. Det är ingen diskussion om den saken, säger Valter Westerlund, AB Bostaden.
Köket och badrummet är fortfarande inte sanerat, där råder det en tvist mellan parterna om det luktar kattkiss eller inte. Hyresgästföreningen har varit i kontakt med Umeå kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd som gjort en inspektion i lägenheten och som ska göra ytterligare en.
AB Bostaden säger till Hem & Hyra att bostadsbolaget ska kräva den förre hyresgästen på ersättning för de skador som orsakats av kattkisset.
– Självklart måste den förre hyresgästen få en backning. På det här sättet sköter man inte om en lägenhet. Det är inte normalt, menar Valter Westerlund.