Annons

AB Bostaden hyrde ut nedpissad lägenhet

Umeå Den höggravida småbarnsmamman fick en ny lägenhet hos AB Bostaden. Men det gick knappt att vistas i den, lägenheten stank av kattpiss. – De borde inte ha låtit någon flytta in innan de hade sanerat, säger kvinnan.

​I augusti förra året flyttade tvåbarnsmamman in i en trea hos AB Bostaden. Hon var höggravid och hade precis separerat.

– När jag var och tittade på lägenheten höll de tidigare hyresgästerna på att skura ur den. Alla fönster var öppna och det luktade skurmedel så jag kände ingenting. Jag tackade ja till lägenheten på en gång, berättar hon.

Läs ocksåKändiskatten Luffar-Lasse förenar tiotusentals människor: "Han sprider så mycket glädje"

Men när hon och barnen skulle flytta in behövde de bara öppna ytterdörren för att nästan baxna. Lägenheten stank av kattpiss. Kvinnan tog genast kontakt med bovärden på AB Bostaden.

– De sa att de visste om det och att det skulle åtgärdas. Men inget hände förrän jag tog kontakt med Hyresgästföreningen.

Enligt AB Bostaden agerade man direkt genom att sätta in ett så kallat joniseringsaggregat som ”äter upp” luktpartiklar i lägenheten.

Läs ocksåGrannarna slog larm om stanken – UV-ljus avslöjade kattkisset

I höstas sanerades rum för rum, väggar fick rivas, golv brytas upp. Den förre hyresgästens katter hade formligen blästrat lägenheten med urin. Kvinnan och hennes familj  blev erbjudna att flytta till en annan lägenhet under tiden, men den låg för långt bort från barnens skola och kvinnan har ingen bil, så hon kände sig tvungen att bo kvar.

Annons

I stället fick familjen flytta runt från rum till rum under saneringen. Ett tag bodde de alla i ett enda rum som fick tjäna som både sovrum och vardagsrum.

– Det har inte varit roligt. Min son har fått astma och den nyfödda verkar ha blivit kattallergiker, det rinner ur hennes ögon och kliar när vi har varit hemma hos vänner som har katt. AB Bostaden skulle inte ha låtit någon flytta in innan de hade sanerat. Hade de varit ärliga och sagt som det var skulle jag aldrig ha tagit lägenheten.

Läs ocksåHyresgästen lämnade kvar möbler – och död kattTvå bilder. En visar en specificerad faktura där det framkommer att en död katt tagits om hand. Den andra bilden visar en ostädad toalett.
– Det är förkastligt att de lät henne flytta in innan de hade sanerat. Men vi håller på att räkna på hur mycket vi ska begära i kompensation. Det rör sig om mer än en månadshyra, säger Jan Nyström på Hyresgästföreningen.

 

Under hela denna tid har kvinnan betalat full hyra till AB Bostaden. Men bolaget säger att de kommer att kompensera henne.

– Självklart ska vi kompensera henne för detta. Det är ingen diskussion om den saken, säger Valter Westerlund, AB Bostaden.

Annons

Köket och badrummet är fortfarande inte sanerat, där råder det en tvist mellan parterna om det luktar kattkiss eller inte. Hyresgästföreningen har varit i kontakt med Umeå kommuns miljö- och hälsoskyddsnämnd som gjort en inspektion i lägenheten och som ska göra ytterligare en.  

AB Bostaden säger till Hem & Hyra att bostadsbolaget ska kräva den förre hyresgästen på ersättning för de skador som orsakats av kattkisset.

– Självklart måste den förre hyresgästen få en backning. På det här sättet sköter man inte om en lägenhet. Det är inte normalt, menar Valter Westerlund.

Läs också Lovade betala för kattkisset - ångrade sig och gick till polisen: "Aldrig skrivit på det aktuella avtalet" Zeppelin, sex veckor, hittades övergiven i lägenhet sedan ägaren gripits

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.