ABK tvingas ersätta missnöjda hyresgäster
Problemen började när en åttabarnsfamilj flyttade in i lägenheten under dem.
– Vi är medvetna om att man måste tåla lite oväsen i en lägenhet men det här var något utöver det vanliga. Barnen skrek, pappan skrek och det hördes även kvinnoskrik från lägenheten, säger Therese och berättar att oväsendet pågick dygnet runt.
Annons
Trots att paret vid ett flertal tillfällen kontaktade ABK eskalerade problemen. Knackningar och ringningar på dörren blev vanligt förekommande. Dessutom lämnades hissdörren öppen så att de var tvungna att ta trapporna upp till sin lägenhet på översta våningen. Paret försökte stänga ute oväsendet genom att släpa in tv:n i sovrummet och sova med öronproppar och hörselkåpor. Men ingenting hjälpte.
Det som fick droppen att rinna över var när Therese en dag i november blev knuffad i trappan.
Det som fick droppen att rinna över var när Therese en dag i november blev knuffad i trappan.
– Hissen var som vanligt stoppad så jag fick ta trapporna ner. När jag passerade familjens dörr öppnades den och den 13-årige sonen rusade ut och knuffade in mig i trappräcket. Det enda jag hade i huvudet var att jag måste skydda min mage, säger Therese som då var gravid i femte månaden.
Efter det valde paret att säga upp sin lägenhet och istället bo tillfälligt hos sina föräldrar. Trots att Therese och Robert var bostadslösa fick de inget stöd av ABK.
– När vi vände oss till ABK möttes vi av total oförståelse. Vi fick höra kommentarer som ” Lite bollspel i trappan får ni allt tåla”. När vi frågade om vi inte kunde få hyra en annan lägenhet istället svarade de att vi i så fall var tvungna att ställa oss i kön som alla andra, säger Therese.
Eftersom det endast fanns två bostadslägenheter i fastigheten kunde inte Therese och Robert få stöd från andra grannar. Däremot visade det sig att även boende i närliggande fastigheter, som bodde hos andra värdar, hade ont av oväsendet från den berörda lägenheten.
Eftersom ABK vägrade att sänka hyran för Therese och Robert valde de att kontakta Hyresgästföreningen. Där fick de rådet att deponera sin kvarvarande hyra hos länsstyrelsen.
– Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande tidigare. ABK gick med på att det hade före-kommit störningar men ansåg sig inte vara tvungna att ersätta hyresgästerna, säger Cecilia Håkansson vid Hyresgästföreningen Norra Skåne.
Under förhandlingarna i tingsrätten beslutades det att Therese och Robert skulle få tillbaka den deponerade hyran på 10 128 kronor. Rätten beslutade även att ABK ska stå för rättegångskostnaderna.
– Det känns verkligen som en seger. Under hela tiden har det känts som om vi hade misskött oss och som om det var vi som var besvärliga, säger Therese som i dag bor i en bostadsrätt med sin familj.
Enligt Anna-Karin Samuelsson, som tar emot störningsrapporter och skickar ut ABK:s varningsbrev, vidtog bostadsbolaget flera olika åtgärder mot åttabarnsfamiljen. De pratade med familjen, anlitade en tolk, skickade ut varningsbrev samt försökte se till att barnen i familjen snabbare skulle få förskole- och skolplatser.
Therese och Robert fick uppfattningen att ni aldrig tog deras problem på allvar. Varför erbjöd ni aldrig dem ett nytt boende?
– Störningarna var i perioder. Det alla grannar pratade om var störningarna under Kristianstaddagarna.
Så du menar att ni aldrig fick uppfattningen att det pågick störningar även de andra dagarna?
– Störningar är något väldigt subjektivt. Ringer man inte störningsjouren blir det svårt för oss att utreda det hela.
Men Therese och Robert ringde störningsjouren ett flertal tillfällen. Ni har själva antecknat fem gånger. Räcker inte det?
– Fem gånger under ett år ja. Det är också olika. Det är olika omständigheter. Men det är svårt för mig att uttala mig om just det här fallet. Med hänsyn till familjen är vissa saker belagda med sekretess, säger Anna-Karin Samuelsson.
Annons
Fakta:
Hyran per kvm i X-län
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.