Akbal skapar trygghet och trivsel
En bil bromsar in på parkeringen, rutan vevas ned och en man ropar något på arabiska till Akbal Ghulam. Det visar sig att mannen, en hyresgäst på Gärdeåsen, har problem med en trasig spisplatta och behöver Akbals hjälp med att förmedla informationen till hyresvärden.
– Kan du komma till uppehållsrummet på SFI klockan tio? svarar Akbal, som liksom de flesta dagar är prydligt klädd med slips och skjorta under den mörkblå jackan som det står Ljusdalshem på.
De senaste tio åren har Akbal Ghulam blivit en välkänd profil i bostadsområdet Gärdeåsen i utkanten av Ljusdal.
Med metodisk nit och lyhördhet har han lyckats skapa trygghet och trivsel på Gärdeåsen. Han fungerar även som en brygga mellan hyresgästerna, varav en stor del är nyanlända, och Ljusdalshem.
Akbals bakgrund gör honom som klippt och skuren för jobbet och bidrog till att han erbjöds det från början. 2006 kom han som kvotflykting med sin fru och fem barn från Afghanistan via Turkmenistan till Sverige. Förutom modersmålet dari talar han ytterligare sex språk och förstår även arabiska och somaliska.
I Afghanistan jobbade han som polis, främst med säkerhet på en flygplats. Erfarenheter som inte behöver vara helt fel i jobbet som bovärd. Cyklar som blockerar trapphus, dåligt städade tvättstugor, sopslarv och förrådsinbrott. Allt tar sig Akbal an.
– För två år sedan var det mycket cykelstölder i källaren. Men sedan började jag gå i källarförråden tre till fem gånger per dag och nu har tjuvarna försvunnit, de vet att jag vaktar hela tiden, säger han.
Ordningen i tvättstugorna har också fått ett rejält lyft efter att ha utsatts för en liknande punktbevakning.
– Och ser jag barn som cyklar utan cykelhjälm stoppar jag dem alltid. Ibland försvinner de när de ser mig och när de kommer tillbaka har de hjälmen på sig, säger Akbal med ett skratt.
Han gör även hembesök hos hyresgäster och berättar hur sopsorteringen och tvättstugan fungerar, och han har tagit med sig SFI-klasser på studiebesök till återvinningsstationen.
En viktig del i arbetet är hans dagliga besök på SFI och den privata aktören Work for you. Han dyker alltid upp på rasten för att inte stjäla tid av undervisningen. Här får eleverna chansen att påtala fel och brister i boendet hos Ljusdalshem och andra hyresvärdar.
Akbal för noga in synpunkterna i en bok med bruna skinnpärmar och vidarebefordrar dem oftast samma dag till värdarna.
– Akbal är jättebra, kan kommer hit varje dag och hjälper alla som har problem hemma, säger SFI-eleven Udgun Diriye.
Bakgrunden till att Akbal anställdes för tio år sedan var att konflikter låg och grodde i bostadsområdet, berättar Kenneth Forssell, chef för integrationsverksamheten i Ljusdal. Enligt honom är skillnaden enorm sedan dess.
– Det är bättre trivsel i området generellt, och det är inte längre något snack om att det bara är utlandsfödda som inte sköter sig i tvättstugan, säger han.
Akbal själv tycker att han får mycket tillbaka av hyresgästerna.
– Folk hjälper mig. Är det något ringer de på en gång, säger han.
• Sortera soporna rätt och lämna grovsopor på en återvinningsstation om grovsoprum saknas.
• Ställ inte barnvagnar, cyklar och annat skrymmande i trapphuset, det hindrar räddningspersonals framkomlighet om det skulle börja brinna.
• Städa ordentligt efter dig i tvättstugan.