Akelius hotas av tvångsförvaltning
Hyresgästföreningens lista med kritik på hur Akelius sköter ombyggnaden och förvaltningen av bolagets 484 lägenheter i Västerhaninge är lång. I ett brev kräver Hyresgästföreningen att bolaget rättar till felen omedelbart och senast den 4 juni redovisar vilka åtgärder som vidtagits.
– Gör de inte det uppfattar vi det som att de inte vill rätta till bristerna och då kommer vi att begära att Hyresnämnden beslutar om tvångsförvaltning av Akelius Fastigheter i Haninge, säger Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen Stockholm.
Han understryker att majoriteten av kritiken rör säkerhetsbrister, då framförallt brister som kan leda till att barn skadas. Det handlar till exempel om bråte och farliga föremål, olåsta elskåp, farliga lekplatser och att byggjobbarna inte tagit bort trappor upp på byggställningar när de gått hem för dagen.
– Vi har också sett flera brunnar som är flera meter djupa och vattenfyllda och där brunnslocken är lätta att flytta bort, säger Bengt Öhman.
Thomas Axelsson, på Akelius som är projektledare för ombyggnationen, har inte läst brevet ännu, men håller inte med om att det finns massor med brister.
– Det har legat massa skräp här och där, men det har vi sagt till om och då har byggjobbarna städat upp och stegarna till ställningen ska vara borta på kvällarna, säger han.
Sedan renoveringen startade för över två år sedan har bygget kantats av problem. Cirka 70 badrum måste göras om på grund av att det blev fel vid renoveringen, samtidigt fortsatte kalluft att läcka in trots att fönstren byttes ut, något som också ska rättas till.
– Det har varit en del trassel men jag tycker det har blivit bättre och bättre. Att det till
– exempel skulle vara brister på lekplatser låter konstigt, de gamla besiktades förra året och de nya är inte på plats, säger Thomas Axelsson.
Bengt Öhman hävdar att ombyggnationen är det värsta han sett och att hyresgästerna beskriver det som kaosartat och att Akelius varit dåliga på att kommunicera med de boende.
Men Thomas Axelsson förstår inte kritiken.
– Nej, vi svarar på alla frågor från hyresgästerna, säger han.