Akelius nominerad – igen
Hyresvärden Akelius renovering av området Åby är en långdragen följetong kantad av klagomål från hyresgästerna. När värsta värden utsågs för två år sedan var Akelius, som är en av landets största värdar, nominerad med anledning av problemen i Åby. Rubriken i tidningen löd ”Renoveringen har tagit tre år”. Nu har det gått fem år. Bajamajorna och byggbarackerna är borttagna från innergårdarna, men problemen har inte tagit slut för det.
Makarna Lasse och Lilian Narinder bor i ett av husen som var med i den sista etappen. De trodde att bostadsbolaget och dess entreprenörer lärt sig av misstagen och renoveringen av deras trea flöt på tämligen smärtfritt.
– Vi har tyckt synd om andra hyresgäster där det har blivit backjobb flera gånger på samma saker, säger Lilian Narinder.
Men så började de få problem med sömnen. Lasse blödde näsblod och Lilian blev täppt i näsan och torr i halsen. Problemen uppstod inte när paret var bortresta över natten. De insåg att något inte stod rätt till och kontaktade Akelius.
– Det hände ingenting. Då kontaktade vi kommunens miljökontor. Värden kom och mätte luftfuktigheten i sovrummet. Den var alldeles för hög, säger Lilian Narinder.
Det beslöts att makarna skulle få en evakueringslägenhet under tiden hantverkarna åtgärdar problemet. När renoveringen ska ske och Lasse och Lilian flytta vet de inte.
– Informationen från värden är under all kritik, säger Lasse Narinder.
De är inte ensamma om att ha haft problem efter att lägenheterna renoverats – och hyran höjts med 30-40 procent. En hyresgäst, som vill vara anonym, fick se en svamp växa ut ur den nykaklade badrumsväggen (se bild). Badrummet är numera ombyggt.
Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, menar att allt strul handlar om en bristande företagskultur hos Akelius.
– Bara en sådan sak som att de inte fått ordning på felanmälan. Hyresgästen ska ha tur om man ska få hjälp av Akelius, säger Bengt Öhman.
Akelius kommenterar: Vi är väldigt ledsna
Henrik Källåker, chef för Akelius region Stockholm, kommenterar via mejl:
”Vi är väldigt ledsna för den kritik vi får för vår renovering i Västerhaninge. Vi har investerat mycket tid och pengar i fastigheterna sista tiden för att komma till rätta med det som återstått. Detta har vi även fått beröm för från den lokala Hyresgästföreningen. Akelius har i dag en väl fungerande felanmälan samt ett unikt service center åt våra hyresgäster.”