Åkte fast till sist: Bedragaren blåste folk på 400 000 kronor
Tidig höst, september 2019. En man i 30-årsåldern tror sig ha hittat en andrahandslägenhet i Hjällbo som han kan hyra i två år framåt. Den några år yngre mannen som hyr ut tvårummaren vill ha tre månadshyror i deposition, totalt 20 000 kronor.
Den blivande andrahandshyresgästen litar på uppgörelsen. Han betalar. Men någon nyckel får han aldrig. Pengarna är däremot borta, så han kontaktar polisen för att anmäla. Då får han veta: den notoriske bedragaren han haft att göra med har lurat åtminstone 15 andra personer före honom. Många av dem är, liksom han själv, utländska medborgare.
Det ska visa sig att det hela redan har pågått i ett år – ända sedan den yngre mannen tog över lägenheten sommaren 2018.
I vissa fall har andrahandshyresgäster faktiskt fått nycklar. Men när det är dags att flytta in passar inte nyckeln i låset. Bostadsbedragaren har fått hjälp av sin värd, kommunala Bostadsbolaget, att byta lås. Till värden säger han att han har tappat bort sina nycklar, eller att han har blivit bestulen. Det sker fyra gånger innan upplägget till slut avslöjas.
Det hinner gå nästan ett halvår till innan polisen informerar hyresvärden om bedrägerianmälningarna. Vid det laget har sammanlagt minst 22 personer blivit blåsta.
Enligt anmälningarna har de sammanlagt betalat 388 600 kronor, kontant eller via swish, för en lägenhet som ingen av dem har fått tillträde till. Som mest handlar det i ett enskilt fall om 29 500 kronor, som bekräftas av bedragaren själv genom ett handskrivet kvitto.
En småbarnspappa berättar hur han jagat lägenhet till sig själv och familjen, och att han inte vågade säga nej när han krävdes på både deposition och förskottshyra. Han swishade det som fanns på hans konto, 14 000 kronor. Sedan betalade han ytterligare 10 000 kronor i kontanter.
Bedrägerierna fortsätter trots uppsägning
När informationen från polisen når hyresvärden har Bostadsbolaget redan hunnit säga upp bedragaren. Han har nämligen inte betalat hyran. Ändå fortsätter bedrägerierna. Hyresnämnden godkänner att uppsägningen verkställs omedelbart. Men när det är dags att lämna över nycklarna så vägrar mannen.
En dryg vecka senare lurar han i stället en ny bostadsletare på pengar.
Till slut grips mannen, och häktas på försommaren 2020. Hans egen förklaring är att han har varit utsatt för hot, och tvingad att genomföra bedrägerierna. Pengarna har han lämnat vidare till andra.
Men det finns kontoutdrag, sms-konversationer, bilder på id-handlingar och handskrivna kvitton. När åklagaren lägger fram allt i rättssalen samma sommar erkänner mannen samtliga bluffar han åtalas för, utom en.
Göteborgs tingsrätt dömer den unge bostadsbedragaren för 15 fall av bedrägeri. Han, som tidigare är ostraffad, får skyddstillsyn och ska betala skadestånd på närmare 330 000 kronor. Hans livssituation bedöms som ”oordnad”, och risken för återfall ”kan inte uteslutas”.
Kraven fortsätter att rulla in till domstolen. Bara några veckor senare slår tingsrätten fast att ytterligare en person har rätt att få tillbaka pengar.
Mannen har försökt få tillbaka sina pengar via Kronofogden, utan framgång. Flera andra har också registrerat fordringar på bostadsbedragaren hos samma myndighet. Det handlar om över 70 000 kronor, utöver det sexsiffriga skadeståndet i bedrägeridomen.
Dödsboet tar över skulderna
Men plötsligt går bostadsbedragaren inte längre att ställa till svars. Några månader senare nås domstolen av beskedet att mannen har avlidit, 27 år gammal.
I stället är det mannens dödsbo som tar över skulderna. Bland annat från den utländske medborgaren som polisanmälde bostadsbedrägeriet hösten 2019, och som nu vill ha tillbaka sina 20 000 kronor.
Även han har försökt gå via Kronofogden, utan resultat. Hösten 2021 får han till slut rätt även i tingsrätten. Bostadsbedragarens dödsbo överklagar, men utan framgång. Domen har helt nyligen vunnit laga kraft, i januari 2022.
Hem & Hyra har tidigare berättat om bostadsbluffen. Då pågick bedrägerierna fortfarande.
Bostadsbolaget började ana oråd när olyckliga andrahandshyresgäster klagade hos områdets Boservicekontor. De stod på gatan med sitt flyttlass och kom inte in i lägenheten.
– Det här handlar om människor som står långt ifrån bostadsmarknaden och som kanske har lagt alla sina besparingar på förskottshyran. De har trott att de gjort allt rätt. Bostadsbolaget har mött många ledsna och förtvivlade personer, sa Störningsjourens Silke Reichmann då till Hem & Hyra.
Det är Störningsjouren som har drivit ärendet för Bostadsbolagets räkning.