All rådgivning hamnar på ett ställe
Som Hem & Hyra rapporterade om sent i vintras ska medlemsrådgivningen lokaliseras till en enda ort i stället för att vara spridd över Hyresgästföreningens samtliga regioner.
Av de fyra regioner som anmält sitt intresse står det nu klart att rådgivningen kommer att ha sin bas i Uppsala, inom gränserna för region Aros-Gävle.
Det är förbundsstyrelsen som beslutat att både medlemsrådgivningen och de två telefonväxlarna ska samordnas till nationella enheter. Motivet är att förbättra servicen för medlemmar som söker hjälp.
Som konsekvens avvecklas rådgivningen i samtliga övriga regioner, klargör Jan Johnsson, förbundschef i Hyresgästföreningen.
– Jag har full förståelse för att det upplevs som besvärligt för anställda, men målet är att förbättra för medlemmarna. När rådgivningen varit spridd över flera ställen har det varit svårt att organisera sig och hålla en hög servicenivå. Det har varit svårt att svara i tid och har lätt blivit kö.
Kommer centraliseringen att leda till uppsägningar?
– Det är inte riktigt klart ännu. Allt hänger både på situationen i varje region och enskilda rådgivares vilja att arbeta i den nationella rådgivningen. Det kan vara så att det sammanfaller med andra förändringar så att personalen kan erbjudas andra jobb i regionen.
Vad händer med dem som eventuellt förlorar jobbet?
– Ambitionen är att vara en bra arbetsgivare och ta tillvara den kunskap som finns hos berörda. Antingen inom respektive region eller inom den nationella rådgivningen. Med all sannolikhet kommer alla som i dag arbetar inom rådgivningen och vill flytta över få möjlighet att göra det. Vi ska göra allt vi kan.
Enligt våra uppgifter kommer den juridiska rådgivningen omfatta 20 tjänster, stämmer det?
– Antalet tjänster är inte beslutat om, det avgörs under höstens genomförandeprojekt. Om vi går ut med en siffra i förväg är det lätt att hänga upp sig på den siffran. Men ja, det är troligen i den storleksordningen.
I vissa regioner kan flera tjänster komma att försvinna. För dem som i dagsläget arbetar inom rådgivningen och väljer att tacka ja till att jobba i Uppsala kommer riksförbundet att erbjuda flyttersättning.
Andra regioner drabbas mindre märkbart.
Södra Skåne använder sig av en medlemshjälp kallad Service direkt, som innebär att regionens förhandlare och jurister tjänstgör i receptionen en halv dag i veckan vardera.
Den funktionen kommer inte att försvinna, försäkrar regionchef Christina Wessling.
– Den centrala rådgivningen kommer att behöva skicka över samtalen till oss vid lokala ärenden. För andra regioner kan det här beslutet ha stor betydelse, men inte för oss.
Den nationella rådgivningen beräknas vara i bruk april 2014.