Allt färre läser tidning – då fortsätter Hem & Hyra att växa
För de flesta som arbetar med att göra tidning är Orvesto konsuments återkommande läsarundersökning knappast dagens ljuspunkt. Och inte blev det bättre när fjolåret nu summerats.
Men medan merparten av tidskriftsbranschen fortsätter att backa gör Hem & Hyra en motsatt resa. Vid den tredje och avslutande mätningen uppgick tidningen Hem & Hyras läsarskara till 318 000 personer. Det är en ökning med drygt 6 procent sett till hela fjolåret, eller en ökning med 4,6 procent jämfört med samma mättillfälle året tidigare.
Susanna Skarrie, chefredaktör och vd, ser mätresultatet som ett bevis på att det hårda slitet gör skillnad.
– Väldigt glädjande! Vi har under fjolåret märkt ett ökat intresse för vår journalistik på alla sätt. Räckvidden på sajten har ökat med 37 procent, vi har fått fler följare på Facebook och har arbetat hårt med att nå ut med vår journalistik i både text- och videoformat. Då är det skönt att se att det inte alls skett på bekostnad av papperstidningen.
Hon understryker att det inte heller rör sig om något tillfälligt trendbrott. Till skillnad från de allra flesta tidningar har Hem & Hyra haft en stabil läsarutveckling under en lång tidsperiod.
– Medan få tidningar visar positiva siffror totalt sett har vi inte räknat in vår digitala räckvidd i undersökningen. Vi är en av Sveriges mest lästa tidskrifter. En position som vi nu befäster, samtidigt som vi sannolikt klättrar ytterligare.
En förklaring till Hem & Hyras positiva utveckling är det ökande intresset för bostadssituationen i landet, resonerar hon.
– Den har blivit en alltmer brännande fråga som berör alla människor i dag. Genom vårt starka genomslag har vi absolut varit bidragande till att sätta hyresboende på agendan.
En annan vinnande formel är att Hem & Hyra specialiserat sig inom ett område där få andra verkar – och gör granskningar som få andra klarar av.
– Vi är självständiga och har en trovärdig produkt. Och vi finns i hela landet i en tid då den lokala journalistiken har skurits ned kraftigt. Det är vår lokala journalistik som har fått det största genomslaget, säger Susanna Skarrie.