Allt fler läser Hem & Hyra
Orvesto konsument är en stor undersökning av svenskarnas mediekonsumtion. Tre gånger om året svarar över 12 000 personer på frågor om vilka tidningar och tidskrifter de läser. Resultatet följs med intresse i branschen – och ofta med skräck eftersom allt färre läser tryckta publikationer.
För Hem & Hyra pekar dock kurvorna uppåt. Under perioden 1 september – 31 december i fjol lästes ett genomsnittligt nummer av tidningen av 348 000 personer. För hela året 2016 blev räckvidden 346 000, vilket är den högsta siffran sedan tidningen startade 2007.
– Det är fantastiskt bra att fler och fler läser Hem & Hyra. Det visar att det finns ett intresse för vårt bevakningsområde, som också är högaktuellt, säger Susanna Skarrie, chefredaktör för Hem & Hyra.
Enligt undersökningen är 64 procent av läsarna kvinnor. De är ganska jämnt utspridda i landet, både i och utanför storstäderna, och i alla åldrar, förutom bland de allra yngsta.
– Bostadsfrågorna angår ju alla så det är roligt att vi når ut till alla åldrar. Att vi har god täckning över landet tror jag beror på att vi satsar mycket på lokal bevakning med våra lokalredaktörer. Det är vår stora styrka, säger Susanna Skarrie.