Ambassad stämdes av Botkyrkabyggen – misskötte fyra lägenheter
Etiopiens ambassad har hyrt fyra lägenheter i Norsborg och Tumba av Botkyrkabyggen sedan tio år tillbaka. I september 2021 sa ambassaden upp samtliga hyresavtal.
Uppsägningstiden var på tre månader enligt hyresavtalet men ambassaden slutade att betala hyra direkt efter att de sagt upp kontrakten.
Enligt Botkyrkabyggen hade de som bott i lägenheterna orsakat skador i bostäderna och struntat i att flyttstäda och lämnat kvar möbler och andra saker. I de flesta fallen handlade det om mindre skador, som skadade grönsakslådor i kylskåp och fettfläckar på tapeterna. Men i en av lägenheterna var säkerhetsdörren skadad och fick bytas ut till en kostnad av 14 000 kronor. I samma lägenhet var en innerdörr sönderslagen.
Hyresvärden stämde ambassaden
Men trots flera påminnelser från bostadsbolaget så betalade inte ambassaden varken hyresskulderna eller ersättningskraven för skadorna.
Det slutade med att Botkyrkabyggen skickade in en stämningsansökan till Södertörns tingsrätt i våras där bostadsbolaget krävde drygt 100 000 kronor av Etiopiens ambassad.
För de obetalda hyrorna krävde Botkyrkabyggen 51 731 kronor, och för vårdslöshet som orsakat skador i de fyra lägenheterna krävde bostadsbolagen ersättning på 48 868 kronor.
Men i början av juni i år skickade ambassaden ett brev till tingsrätten där de förklarade att de genast tagit kontakt med Botkyrkabyggen efter stämningsansökan och startat en konstruktiv dialog.
Kom överens om lösning
Det slutade med att parterna kom överens om att lösa det hela utanför tingsrätten. Ambassaden betalade in de drygt 100 000 kronorna som Botkyrkabyggen fakturerat och i augusti i år avskrevs målet.
Ambassaden hade även skrivit ett brev till Botkyrkabyggen där de tackade för servicen som Botkyrkabyggen hade gett under åren och förklarade varför de missat att betala det fakturerade beloppet. Ambassaden förklarade att de hade fått dra ner på personal på grund av den ekonomiska påverkan som pandemin fört med sig och att de därför missat att betala i tid.
– Det här handlar inte om att det blev en förlikning, utan målet avskrevs när ambassaden betalade fakturan, säger Cina Gerdin, chef för avdelningen för kommunikation och marknad på Botkyrkabyggen.