Ängelholmshem gör sjuårigt kylskåpsärende till principsak
Först var det termostaten som krånglade sedan gav hyllorna i dörren vika. Under de sju år som kylskåpet har stått i Bengt Nilssons lägenhet har det orsakat besvär. Under lika många år har hyresgästen försökt få ett nytt problemfritt kylskåp av värden.
– Detta kylskåp ska placeras på en återvinningsstation, säger Bengt Nilsson.
I november beslutade hyresnämnden att den kommunala värden måste åtgärda kylskåpets brister. Här skulle historien kunna sluta men Ängelholmshem väljer att överklaga beslutet till Svea hovrätt. Ängelholmshem håller fast vid sin åsikt att det är hyresgästerna som har överbelastat hyllplanen i dörren och därmed själva orsakat problemen.
– Jag tycker att det är väldigt konstigt att de väljer att överklaga. Bara för att jag är 79 år så är jag inte dum i huvudet. Vi har inte använt kylskåpet felaktigt och kan inte hjälpa att det är sönder, säger Bengt Nilsson som har lagat kylskåpet med silvertejp.
Handläggningstiden av detta ärende har kostat Ängelholmshem många kylskåp. Hade det inte varit bättre att byta ut skåpet och slippa alla merkostnader?
– Skulle vi låta alla hyresgäster som överklagar våra beslut komma undan med det så hade vi lika gärna kunnat sluta att besiktiga lägenheter. Det är inte de signaler vi vill skicka till våra hyresgäster, säger Anna Carin Skoglund, fastighetschef vid Ängelholmshem och tillägger att ärendet inte handlar om pengar utan om moral.