Hyresgäster klagar absolut mest på privata värdar
När något inte är som det ska i lägenheten och värden ignorerar felanmälningarna kan man vända sig till hyresnämnden för att få hjälp. Som medlem i Hyresgästföreningen finns det jurister att rådfråga och de kan även agera ombud i kontakt med värd och nämnd.
– De flesta medlemmar undrar vad de enligt lag kan kräva av sin värd. När det gäller brister så handlar det inte sällan om olika typer av störningar, vattenskador, skadedjur eller trasiga tvättmaskiner, säger William Bränneson Petersson, en av Hyresgästföreningens jurister och ärendehandläggare i Norrland.
Första steget är alltid att kontakta hyresvärden och föra hyresgästens talan.
– Problemet brukar lösa sig redan då. Men ibland måste vi gå vidare med en ansökan till hyresnämnden för ett avgörande. Det sätter ytterligare press.
Hyresnämnden prövar tvister och Hyresgästföreningen ställer upp gratis som ombud för medlemmar.
Men hur många använder sig av nämnden för att få hjälp och vad leder klagomålen till egentligen?
Hem & Hyra har grävt i statistik och handlingar från hyresnämnden i Sundsvall och Umeå för att få reda på mer.
Granskningen visar att det inkommit totalt 234 ansökningar om åtgärder i Norrland sedan 2015. Men 60 procent av dem har återkallats.
Vad betyder det, Marie Halvarsson, hyresråd i Sundsvalls hyresnämnd?
– Det är faktiskt något mycket positivt och betyder att parterna själva, innan vi kallat till möte, hittat en lösning på problemet. Och det är ju det som är målet.
En närmare titt på vilka värdar som hyresgästerna är missnöjda med visar att det är övervägande privata hyresvärdar och få kommunala bostadsbolag, så kallade allmännyttor, som kritiseras.
I Västernorrland var motparten ett privatägt bostadsbolag i 82 av 86 ansökningar. I Jämtland var en av tre allmännyttan. Och av norra Norrlands 123 ärenden var det bara 21 som riktades mot kommunala bostadsbolag.
Om en ansökan inte dras tillbaka kallar nämnden till sammanträde. Och statistiken talar för att det hela troligast landar i en förlikning.
– Då får båda parter ge och ta. Når man inte en förlikning så kan man låta nämnden avgöra ärendet – bifall eller avslag, säger William.
Hyresnämnden är en domstolsliknande nämnd i Sverige, som har till uppgift att medla i hyrestvister samt att pröva vissa tvister mellan hyresgäst och hyresvärd. Nämnden kan även vara skiljenämnd i hyrestvister. Vissa av nämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt. Att vända sig till hyresnämnden är kostnadsfritt.