Anne-Lis flytt blev en mardröm – samtidigt får fuskande flyttfirmor skattemiljoner
Ett knapptryck på Transportstyrelsens hemsida. Mer än så behövs inte för att kontrollera att en flyttfirma har ett tillstånd för yrkestrafik och följer lagen. För att få ett tillstånd behöver bolaget bland annat uppfylla krav på tillräcklig ekonomi och att ansvariga är utbildade och ostraffade.
Bland flyttkunder vi pratar med är de få som känner till det här kravet. När Anne-Li Högström förra sommaren skulle välja flyttfirma för hennes flytt till sambon i Dalarna var trafiktillstånd inget hon tänkte på att kolla.
– Nä, det kände jag inte till. Så här i efterhand är jag besviken att jag inte var mer misstänksam. De var så tillmötesgående och trevliga, det var som om de hade gått på charmkurs, säger hon.
Hennes val föll på ODS Flytt och städ i Norrköping, samma firma som i fallet med Maria och Sarah. Även för Anne-Li slutade flytten med många förstörda möbler.
– När de öppnade lastbilarna så var det som en sardinburk. Det var instoppat på varandra, allting, utan några filtar eller skydd. Man gick bara och… Åh nej, gud hur ser det ut. Det var så mycket som var förstört. Det var som en mardröm, säger Anne-Li Högström.
Känner sig lurad
Bolaget hade lovat att det fanns försäkringar och en nöjdhetsgaranti – något som senare inte visade sig stämma. Anne-Li har nu krävt 42.000 kronor i ersättning för skador och förlorade möbler. Ett krav som bolaget inte accepterat. Enligt ägaren är flyttfirman numera nedlagd och någon ersättning finns inte att hämta.
– Det finns ingen försäkring, han har lagt ner allt. Det blev ont om jobb och så, svarar en kvinna som översätter samtalet med ägaren.
Några fler frågor hinner vi inte ställa förrän samtalet bryts.
– Jag känner mig så jättebesviken och jättelurad. Vi har fått slänga massor och en del går liksom inte att laga. Ett bord där hela underredet var bortslitet. Ett gammalt ärvt skåp som är alldeles sönderrepat. Sånt kan jag inte få tillbaka i dag, säger Anne-Li Högström.
Kollar inte tillstånden
Trots att flyttfirman saknade tillstånd för yrkestrafik har de ändå kunnat få ut rut-avdrag. Orsaken är att Skatteverket inte gör någon kontroll av att det finns trafiktillstånd – trots att lagen kräver det för företag som flyttar och transporterar möbler mot ersättning.
– Vi tycker det är bedrövligt att transporter som inte får äga rum för att de saknar tillstånd ges skattesubventioner, säger Fredrik Engström, jurist på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.
Förra året gjorde Skatteverket utbetalningar på totalt 737 miljoner kronor till flyttfirmor runt om i landet. Sedan rut-avdraget infördes 2016 handlar det om totalt 2,7 miljarder kronor. Samtidigt visar vår granskning att många flyttfirmor driver verksamheten utan trafiktillstånd. Av de 598 företag som enligt SCB är registrerade som flyttföretag saknar 347 tillstånd, vilket motsvarar 58 procent av flyttföretagen.
Lagen måste ändras
Sveriges åkeriföretag har länge försökt få Skatteverket att ställa krav på trafiktillstånd för att firmorna ska få rut-pengarna. På så sätt skulle det få bort många oseriösa företag från branschen tror Fredrik Engström. Men en sådan kontroll har mött motstånd.
– Skatteverket har valt att tolka anvisningarna från våra politiker om rut-systemet att de skulle vara förhindrade att kontrollera att de här företagen har trafiktillstånd. Där har vi väldigt olika uppfattning, men där har vi stångats så mycket att vi inte kommer längre, säger Fredrik Engström.
I dag kollar Skatteverket att företagen har f-skatt, men enligt myndigheten går det inte att kolla andra saker utan att lagen ändras.
– Jag kan förstå kritiken, men det är ingenting som Skatteverket kan införa på egen hand. Det vore direkt tjänstefel att börja kontrollera det och vägra utbetalningar. Det måste till en lagändring i så fall, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.
Hur mycket Skatteverket har betalat ut till de bolag som kör utan trafiktillstånd är hemligt. I tingsrätten i Solna hittar vi däremot en dom om bokföringsbrott och ett exempel på omfattningen. En flyttfirma i Stockholm som saknade trafiktillstånd fick under drygt ett år ut 1,7 miljoner kronor i rut-avdrag för flytt och städtjänster. Men rut-betalningar till andra företag får vi inte veta.
– De här utbetalningarna av rot och rut räknas inte som en skatteutbetalning. Då omfattas de av den absoluta sekretessen, säger Pia Blank Thörnroos.
Flytten kan bli dyrare
En sak som Skatteverket däremot kontrollerar är fakturorna från flyttföretagen. Rut-avdraget innebär att företagen endast får hälften av arbetskostnaden i ersättning från staten. Men om flyttfirman försöker baka in andra kostnader kan Skatteverket stoppa delar av rut-pengarna. Det i sin tur betyder att kunden i slutänden kan stå med en betydligt högre flytträkning än beräknat.
– Det är jätteviktigt att man jämför flera företag och priserna innan rut. Företag kan försöka göra sina erbjudanden lukrativa genom att flytta kostnaderna. Har en del en väldig hög skattereduktion så är det förmodligen fel, säger Pia Blank Thörnroos.
En tydlig varningssignal är låga transportkostnader på flyttfakturor eller offerter. Nyligen avslog Skatteverket rut-avdrag för en flyttfirma i Norrköping som bara tog 15 kronor milen för en flytt på 120 mil. Avslaget innebar att flyttkostnaden steg med cirka 2 000 kronor.
– Det är viktigt att man frågar och att man kollar fakturan. Jag kan tycka att man som konsument har ett ansvar. Det här är ändå våra gemensamma pengar. Vad är det jag får skattereduktion för? Jo det är för arbetstiden, säger Pia Blank Thörnroos på Skatteverket.
Vågar inte igen
Oavsett om flyttfirman har trafiktillstånd eller inte behöver det inte automatiskt betyda problem eller skador. Vi hittar flera goda recensioner från tillsynes nöjda kunder hos firmor som saknar tillstånd.
Men Anne-Li Högström tycker att det är svårt att veta vilken firma som det ska gå att lita på.
– Nästa gång blir det inte någon flyttfirma utan då kommer jag anlita min bror. Jag kommer aldrig våga lita på en flyttfirma igen. Det låter så positivt och så bra, de har försäkringar och man ska känna sig trygg. Jo, hoppsan hejsan. Jag känner att jag blivit väldigt bränd, säger hon.