Annika Backlund om kritiken från hyresgästerna i Herräng: ”Det är bara att kavla upp ärmarna”
![Tvådelad bild: Till vänster ett område med röda trähus i två våningar, solen står lågt på himlen men en del av gångvägen genom området är i solen. Till höger infälld ett porträtt på Annika Backlund, närbild, i ljust hår och blåmönstrad tröja.](/app/uploads/2025/02/herrang-annika-backlund-webb-1080x675.jpg)
Hyresgäster hos AB-hem i Herräng berättar om eftersatt skötsel av området, många brister och lång väntan för att få saker åtgärdade. De har intrycket att ägaren Annika Backlund inte bryr sig om sina hyresgäster, utan bara är ute efter att tjäna pengar.
AB-hems ägare Annika Backlund har avböjt en telefonintervju med Hem & Hyra, men har svarat på frågor via mejl.
– Om jag inte bryr mig om mina hyresgäster, så har jag fel jobb, eller hur? Jag saknar, som sagt, i hjärtat den tid i början av AB-hem då jag själv deltog mycket mer i själva verksamheten. Då jag kunde namnet på både barn, katter och hundar hemma hos våra hyresgäster. Jag har själv målat över 1 000 fönster under åren 2010–2015. Idag har jag alltså hamnat mest bakom datorn, tyvärr. Så hälsa våra hyresgäster att jag saknar dem lika mycket som de saknar mig, skriver Annika Backlund i mejlet och fortsätter:
– Jag tar varken lön eller utdelning, har aldrig gjort, så några pengar till mig som person har det inte blivit från AB-hem. Jag brinner för att ta hand om och renovera gamla fina k-märkta eller naturnära hus, så det är det som pengarna under 15 år har gått till.
Hem & Hyra har ställt en följdfråga via mejl om hur hon i så fall försörjer sig, men har ännu inte fått svar.
Har som mål att alla ska bli nöjda
Annika Backlund uppger att hon besökt Herräng ”kanske 20–30 gånger”. Trots det har hyresgästerna upplevt att hon aldrig är på plats och ser hur de har det. Hon skriver också att alla medarbetare på AB-hem vill att hyresgästerna ska trivas. Vilket också 80 procent av hyresgästerna gör, enligt den senaste enkäten de gjort, skriver hon.
– Därför är det ledsamt att höra från Herrängsborna att vi ännu inte är i mål hos er. Så det är bara att kavla upp ärmarna på nytt och åtgärda. Vi kommer inte att ge upp förrän ni alla är nöjda med oss, skriver Annika Backlund i mejlet.
Hyresgästerna Hem & Hyra har pratat med understryker att vaktmästaren gör sitt bästa utifrån omständigheterna. Annika Backlund skriver att hon håller med hyresgästerna om att fastighetsskötarna måste få bättre förutsättningar att göra sitt jobb.
– Givetvis åtgärdar vi de fel som finns och som felanmäls. Jag kollar med bovärdarna att detta är felanmält och tar reda på varför det i så fall inte åtgärdats, skriver hon i mejlet angående felen i Patrik Höijers lägenhet.
”Varje fel är åtgärdat”
Hon tycker inte heller att man som hyresgäst ska behöva ha en läcka i badrummet som hyresvärden inte åtgärdar på veckor, som Jan Andersson och Yvonne Bluchert hade, skriver hon.
Jan Andersson och Yvonne Blucherts huvudsäkring har gått gång på gång, i vissa fall har det handlat om fem gånger på två veckor. Om det beror på ett elfel skulle det kunna innebära en brandrisk. Varför har inte AB-hem gått till botten med vad det är för fel?
– Här måste jag få kolla med bovärd och fastighetschef. Jag jobbar själv inte direkt med felanmälan, skriver Annika Backlund.
När det gäller de återkommande problemen med varmvatten och värme skriver hon att det varit olika orsaker de olika gångerna.
Vad gör du för att förebygga att dina hyresgäster i Herräng blir utan värme och varmvatten i veckor och månader igen?
– Fackmän från lokala firmor har utfört jobben och min uppfattning är det nu väl utfört. Som sagt var det olika fel de olika gångerna och varje fel är nu åtgärdat, skriver hon.
![Närbild på rör där ett metallrör sticker ut och en koppling är gjord till ett annat rör. Hyresgäster hos AB-hem i Herräng har tröttnat på problemen.](https://www.hemhyra.se/app/uploads/2025/02/herrang-webb-6.jpg)
Skriver att bolaget lagar bergvärmen
Angående om AB-hem slår över bergvärmepumparna på elpatron permanent när de går sönder skriver hon:
– Nej, pumparna lagas givetvis, det ligger i allas intresse, även för miljön. Den går i så fall på elpatron under den tid som det tar att beställa jobbet med att byta kompressor eller pump.
Men enligt Jan Andersson har de haft elpatron inkopplad sen sommaren 2023.
Annika Backlund skriver att hon tycker att ”snö skall skottas utan tjat” och att gräset ska klippas och buskar vårdas i Herräng liksom i AB-hems andra områden.
– Kanske får vi söka en ny fastighetsskötare, skriver hon.
AB-hem ska fixa flera saker framöver
Hon skriver att hon inte tycker att det är rimligt att sopkärlen är smutsiga. Eller att hyresgästerna själva fått sätta upp lappar för att visa hur man ska sopsortera. Golvet i tvättstugan, där färgen är avskavd, skriver hon att AB-hem ska måla ”framgent”.
– Om maskinen är felanmäld, vilket den borde vara, kommer den att bytas inom kort, precis som i våra andra områden, skriver hon också.
I sommar kommer AB-hem att fixa hålet framför carporten. Bolaget kommer också låta en firma gräva ner elkabeln som går i ett tjockt gult plaströr runt ett av husen, skriver hon.
– Jag lovar att vi inte kommer att ge upp förrän vi på AB-hem levererar bra resultat till alla, skriver hon i mejlet till Hem & Hyra.
- Kommunala Roslagsbostäder sålde 2008 husen på Frankie Mannings väg i Herräng till Herräng i Norrtälje Fastighets AB, som i sin tur ägdes av Nordros AB. Prislappen var drygt 25 miljoner kronor.
- 2018 tog Annika Backlund över Herräng i Norrtälje Fastighets AB och bytte namn på bolaget till Herrängshem AB. Det ägs än idag av Annika Backlund och är en del av AB-hem.
- Anmäl alltid brister till hyresvärden så fort som möjligt. Det kan vara bra att göra det skriftligen och spara en kopia.
- Åtgärdas inte bristen kan man om man är medlem i Hyresgästföreningen ringa deras rådgivning och be om en bristblankett som man kan skicka till hyresvärden. Hjälper inte det kan man rådgöra med Hyresgästföreningen om hur man ska gå vidare.
- Har man allvarliga problem i boendemiljön kan man anmäla det till kommunens miljöförvaltning. De kan till exempel utreda mögel, att man har alldeles för kallt inomhus eller att ventilationen inte fungerar som den ska. De kan också ställa krav på hyresvärden att åtgärda bristerna, under hot om vite (en slags böter).