Annons

Annika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: ”Jag vill vara en bra värd”

Söderhamn Kommunikation som inte funkat, knackig ekonomi och några fall där anställda inte skött sitt jobb. Så förklarar Annika Backlund problemen på flera orter. Men hon vill inte skylla ifrån sig, säger hon.
Annika Backlund, halvkroppsproträtt, i blont hår och blåmönstrad kofta, mot en grå bakgrund med sol som faller in snett ovanför henne. AB-hem får kritik av hyresgäster på flera orter för brister i lägenheterna och i underhållet.
Foto: Petra Marandi Roos
Annika Backlund säger att hon tänker gå igenom kritiken från hyresgäster i Hem & Hyra och sätta in åtgärder. Några säger hon redan har satts i verket, så fort hon fick kännedom om problemen.

Annika Backlund säger att hon kände till mycket av den kritik från hyresgäster Hem & Hyra tar upp, men inte allt – och att alla fel inte finns inlagda i systemet för felanmälningar. Förlängda leveranstider och ett internt missförstånd låg bakom att Sven Söderlund i Herräng fick vänta på värme, säger hon. När det gäller Maria Verlins badrum ska fastighetsskötaren ha sagt att han kunde sätta kakel, vilket inte stämde. Men det är på väg att åtgärdas, enligt Annika Backlund.

– Mögel är otroligt allvarligt och ska åtgärdas bums, säger hon.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

Hon kan hitta förklaringar till flera av de enskilda problemen hyresgäster har tagit upp.

– Men jag tycker inte att jag har något att skylla på. Hyresgäster på flera orter är missnöjda. Det är bara att kavla upp ärmarna. Jag vill vara en bra hyresvärd, säger hon.

Vill bli bättre på återkoppling

Enligt en enkät som bolaget skickade ut till hyresgästerna trivdes de flesta, men många tyckte att kommunikationen funkade dåligt, enligt Annika Backlund. Hon är osäker på vad det beror på.

– Det är något vi får undersöka närmare. En sak som vi inte hinner idag är att ringa tillbaka när något är fixat och återkoppla till hyresgästen. Det skulle vi vilja få till, säger hon.

Annons

Några fastighetsskötare har fått sluta efter att det kommit fram att de inte skött sitt jobb.

– Det är också mitt ansvar om jag anställer fel person, säger Annika Backlund.

Läs ocksåBättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna

AB-hem har betalat fakturor för sent

Hon medger att AB-hem har haft svårt att få ihop ekonomin de senaste två åren, bland annat på grund av ränte­läget och inflationen. De har behövt prioritera mellan fakturor och vissa har blivit försenade. De har också försökt minska utgifterna på olika sätt.

– Det är jag som har försatt mig i den här situationen och det ska inte gå ut över hyresgästerna. De betalar hyra och då ska de få den service de har rätt till, säger hon.

Samtidigt tycker hon att AB-hem är relativt väl rustat för de svårare ekonomiska tiderna på så vis att de har flera kostsamma och viktiga renoveringar bakom sig, som byten av tak.

Annons
Läs ocksåVärden byggde nytt och lät underhållet stå tillbaka – nu skenar vattenskadorna

Hur ska du lösa de ekonomiska problemen?
– Jag säljer delar av mina bolag nu, säger Annika Backlund, men berättar att även försäljningarna har gått trögt.

Mötet i Fjärdhundra tog en annan vändning

Planerna på försäljning i Fjärdhundra säger hon fanns med redan från starten, eftersom några hyresgäster uttryckte intresse för att bilda bostadsrättsförening eller köpa lägenheterna i samband med att hon köpte dem. Därför styckade hon av tomterna, men hade sen inte hunnit längre.

–  Nu tänkte jag att det kunde vara ett sätt att få in pengar, men det var nog fel tillfälle för många att köpa nu när räntorna är så höga. När jag kom till Fjärdhundra i somras för att berätta om möjligheten till köp tog mötet en helt annan vändning då det uppdagades att det fanns en massa brister och problem som jag inte hade kännedom om, säger Annika Backlund.

Hon anser inte att hyres­nivån borde påverkas generellt av de många bristerna, utan att de som drabbats ska kompenseras ekonomiskt.

Fakta: AB-hem har lägenheter på en mängd orter

Annika Backlund har omkring 50 olika bolag, men kallar verksamheten som hyresvärd för AB-hem. På de här orterna finns hyresrätterna:

Dalarnas län
Avesta/By kyrkby
Avesta/Hede
Avesta/Krylbo
Avesta/Näs bruk
Stjärnsund

Gävleborgs län
Bergsjö
Delsbo
Hofors
Marmaverken
Ockelbo
Storvik
Torsåker

Stockholms län
Herräng

Uppsala län
Dannemora
Fjärdhundra

Västmanlands län
Norberg
Sala

Örebro län
Fellingsbro
Fjugesta
Guldsmedshyttan
Hasselfors
Kopparberg
Odensbacken
Storå

Källor: AB-hems hemsida, Ratsit

Läs också Så vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej Här tar hyresgästerna strid mot kalla hem och dålig skötsel: ”Någon kommer ramla och skada sig snart”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.