Annika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: ”Jag vill vara en bra värd”
Annika Backlund säger att hon kände till mycket av den kritik från hyresgäster Hem & Hyra tar upp, men inte allt – och att alla fel inte finns inlagda i systemet för felanmälningar. Förlängda leveranstider och ett internt missförstånd låg bakom att Sven Söderlund i Herräng fick vänta på värme, säger hon. När det gäller Maria Verlins badrum ska fastighetsskötaren ha sagt att han kunde sätta kakel, vilket inte stämde. Men det är på väg att åtgärdas, enligt Annika Backlund.
– Mögel är otroligt allvarligt och ska åtgärdas bums, säger hon.
Hon kan hitta förklaringar till flera av de enskilda problemen hyresgäster har tagit upp.
– Men jag tycker inte att jag har något att skylla på. Hyresgäster på flera orter är missnöjda. Det är bara att kavla upp ärmarna. Jag vill vara en bra hyresvärd, säger hon.
Vill bli bättre på återkoppling
Enligt en enkät som bolaget skickade ut till hyresgästerna trivdes de flesta, men många tyckte att kommunikationen funkade dåligt, enligt Annika Backlund. Hon är osäker på vad det beror på.
– Det är något vi får undersöka närmare. En sak som vi inte hinner idag är att ringa tillbaka när något är fixat och återkoppla till hyresgästen. Det skulle vi vilja få till, säger hon.
Några fastighetsskötare har fått sluta efter att det kommit fram att de inte skött sitt jobb.
– Det är också mitt ansvar om jag anställer fel person, säger Annika Backlund.
AB-hem har betalat fakturor för sent
Hon medger att AB-hem har haft svårt att få ihop ekonomin de senaste två åren, bland annat på grund av ränteläget och inflationen. De har behövt prioritera mellan fakturor och vissa har blivit försenade. De har också försökt minska utgifterna på olika sätt.
– Det är jag som har försatt mig i den här situationen och det ska inte gå ut över hyresgästerna. De betalar hyra och då ska de få den service de har rätt till, säger hon.
Samtidigt tycker hon att AB-hem är relativt väl rustat för de svårare ekonomiska tiderna på så vis att de har flera kostsamma och viktiga renoveringar bakom sig, som byten av tak.
Hur ska du lösa de ekonomiska problemen?
– Jag säljer delar av mina bolag nu, säger Annika Backlund, men berättar att även försäljningarna har gått trögt.
Mötet i Fjärdhundra tog en annan vändning
Planerna på försäljning i Fjärdhundra säger hon fanns med redan från starten, eftersom några hyresgäster uttryckte intresse för att bilda bostadsrättsförening eller köpa lägenheterna i samband med att hon köpte dem. Därför styckade hon av tomterna, men hade sen inte hunnit längre.
– Nu tänkte jag att det kunde vara ett sätt att få in pengar, men det var nog fel tillfälle för många att köpa nu när räntorna är så höga. När jag kom till Fjärdhundra i somras för att berätta om möjligheten till köp tog mötet en helt annan vändning då det uppdagades att det fanns en massa brister och problem som jag inte hade kännedom om, säger Annika Backlund.
Hon anser inte att hyresnivån borde påverkas generellt av de många bristerna, utan att de som drabbats ska kompenseras ekonomiskt.
Annika Backlund har omkring 50 olika bolag, men kallar verksamheten som hyresvärd för AB-hem. På de här orterna finns hyresrätterna:
Dalarnas län
Avesta/By kyrkby
Avesta/Hede
Avesta/Krylbo
Avesta/Näs bruk
Stjärnsund
Gävleborgs län
Bergsjö
Delsbo
Hofors
Marmaverken
Ockelbo
Storvik
Torsåker
Stockholms län
Herräng
Uppsala län
Dannemora
Fjärdhundra
Västmanlands län
Norberg
Sala
Örebro län
Fellingsbro
Fjugesta
Guldsmedshyttan
Hasselfors
Kopparberg
Odensbacken
Storå
Källor: AB-hems hemsida, Ratsit