App ska hjälpa nyanlända med normer i hyresboende
Tillsammans med bland andra Stiftelsen Karlstadshus och Hyresgästföreningen i Karlstad utvecklar företaget @wrk en app som ska göra boendet enklare för förstagångshyresgäster. Det hoppas man ska minska konflikter mellan grannar men också spara pengar åt hyresvärdarna.
Upprinnelsen är den stora flyktingvågen 2015. Ett hinder för att ta vara på dem är enligt Jan Elofsson på företaget @wrk att sociala koder och normer skiljer sig mycket mellan olika kulturer.
– Sverige är ett extremt land. Tittar man på undersökningar som jämför olika länders värderingar så sticker Sverige ut. Vi är individualistiska och sekulariserade men har också stark tilltro till den offentliga sektorn. Där skiljer vi oss från andra, säger han och hänvisar till den så kallade ”Kulturkartan” från senaste World Value Survey.
Och speciellt stor blir skillnaden om man jämför med värderingsgrunder som finns i länderna där majoriteten flyktingar kom från under 2015 – där i stället familjen är viktig och tilltron till offentliga sektorn är låg.
Hur påverkar då detta vårt boende? Jan Elofsson menar att det leder till onödiga konflikter men också kostar onödiga pengar.
– Det finns ett stort behov att berätta för nyanlända och andra som aldrig bott i hyresrätter hur hyresboende fungerar, till exempel ungdomar. Det ordnas boskolor, men det går inte att veta om de som deltar förstått innebörden. För mycket handlar om normer också – i Sverige ställer man till exempel inte soppåsen intill sopkärlen. Men det blir konsekvensen då det i vissa andra kulturer är barnens uppgift att gå ut med soporna. Och de når inte upp till locket utan ställer den intill. Genom en app kan man öva flera gånger, på sitt eget språk och när man vill, säger han.
Appen provkörs just nu av några hyresgäster hos Stiftelsen Karlstadshus och är tänkt att lanseras till hyresvärdar och Hyresgästföreningen i januari.
Appen är uppdelad i tre frågeområden och innehåller runt 70 frågor som tagits fram tillsammans med SFI-studenter som företaget kommit i kontakt med genom en av de anställda som är från Syrien. Det kan handla om allt från svartkontrakt till städning.
– Genom arbetet har vi förstått att mycket handlar om att man tar saker för givet eller inte vågar fråga. Mitt favoritexempel är när jag och min syriska kollega var på ett bostadsbolag och en bovärd väldigt försiktigt frågade ”Får jag fråga en sak? Vi har kostnader för att man häller vatten på parketten. Varför gör ni så?” och min kollega svarade ”För att i Syrien är alla golv av kakel”. Då kan jag känna: ”Varför är vi så förbannat försiktiga!”. Om en sak upprepar sig tre gånger måste man ju fråga och lösa problemet. Det är inte gratis att fixa parkettgolv. Och det kan bli ett stort ekonomiskt problem för nyanlända eftersom alla inte har samma kultur med hemförsäkringar som vi har i Sverige, säger Jan.
Att bostads-appen alls kommer till beror på att Jan och hans kollega tidigare utformade en app för att överbrygga skillnader i arbetslivet. I den appen går man igenom saker som fika, anställningsavtal och fackets roll.
– Vi var på väg från ett möte kring den när min syriska kollega fick ett samtal från en god vän som sa att tvättmaskinen i hennes hyreshus inte fungerade. Och att hon inte visste vad hon skulle göra. Det visade sig att hon hällt vatten i torktumlaren. Jag frågade en fastighetsägare vad en sådan torktumlare går på och han sa 40 000 kronor. Då förstod jag att det här ju är en jätteviktig sak – både för boende och för fastighetsägare. Missköter man tvättstugor och soprum är det en grund för stora konflikter mellan de boende.
Kan inte en sådan här app verka lite fördummande? Många nyanlända kommer ju från länder och städer där livet är väldigt likt vårt?
– Jo, jag har ju också varit rädd för det. Man vill inte klappa någon på huvudet. Men eftersom vi har en bra referensgrupp som hjälpt oss att ta fram frågorna genom att de berättat om saker som de inte förstår med vårt svenska samhälle, så känner jag mig trygg i att vi ligger på rätt nivå. Det är till och med så att de ibland sagt att vi tagit saker för givet och inte förklarat tillräckligt. Och vi har testat frågorna på ungdomar som har sitt första hyresboende, även de upplever att de lär sig av frågorna. Det är inte självklart hur hyresboende funkar – för den som aldrig bott så, säger Jan.
Fredrik Berglöf är vd på stiftelsen Karlstadshus, han har ännu inte sett appen men ser fram emot att få höra vad hans hyresgäster som ska testköra den tycker.
– För oss är det dels ett sätt att göra något gott så klart, genom att hjälpa dem som kommer nyanlända till Sverige. Vi märker en stor osäkerhet hos dem. Men också för oss som fastighetsägare så tror vi att det är en långsiktigt bra investering att lägga tid och pengar på detta för att minska missuppfattningar och minska bekymmer.
Hur ska den användas?
– Än så länge har vi inte sett konkret hur den fungerar utan vi väntar på resultaten från vår testgrupp med våra hyresgäster. Det är jättespännande. Men redan nu har vi boskola för att försöka hjälpa våra nyanlända på ett bra sätt och där tror jag att appen kommer bli ett bra verktyg i framtiden.
Hyresgästföreningen har investerat 6000 kronor i appen hittills och hoppas nå nya grupper via den. Nyanlända och yngre som använder mobiler i större utsträckning.
– Om jag tänker fritt hoppas jag att Hyresgästföreningen i framtiden kommer kunna erbjuda denna app till alla medlemmar. Men än är vi inte där, säger Anders Eriksson som är gruppchef på Hyresgästföreningen i Karlstad.
Appen kommer att erbjudas via bostadsbolag och föreningar är tanken. Företaget @wrk har kontakt med bland annat Fastighetsägarna MittNord, Örebrobostäder och Sabo om appen.