Annons

Arne Reinhold krävde sin rätt mot värden

Västra Götaland I morgon får Arne Reinhold Gustavsson i Skövde ny silvergrå matta i köket, ny badrumsdörr och tröskel. – Det blir jättefint, jag är helnöjd, säger han.

​I över sju år har Arne Reinhold Gustavsson bott i samma lägenhet och irriterat sig på alla hål i köksmattan, trasig kökstapet och badrumsdörr och en murken tröskel.
– När jag flyttade hit lovade värden att han skulle fixa det, men inget hände.
Han tycker det varit jobbigt att se skavankerna och dragit sig för att bjuda hem folk.
– Jag gillar att laga mat och bjuda på, men då vill jag ha det fint.
Grannen tipsade om att ringa Hyresgästföreningen. Då blev det fart.
Hyresvärden accepterade Hyresgästföreningens krav direkt.
– Det är slappt av värden att inte åtgärda bristerna. En hyresvärd ska hyra ut lägenheten i ett bra skick redan från början, säger Karin Andersson, juridiska enheten.

Annons
Nuvarande fastighetsägare köpte huset för tre år sedan.
– Vi var inte medvetna om hyresgästens problem innan brevet kom. Vår förvaltare har inte sagt ett ljud, säger Magnus Sjödin.
Något besiktningsprotokoll från inflyttningen fanns inte.
Förvaltaren medger att han såg mattan för två år sedan men att saken ”fallit i glömska”. 
 

Annons
Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig" Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.