Astrid bor i en av världens mest hållbara stadsdelar: ”Det bästa är att det inte finns några bilar”

Nyheter Grönskan klättrar längs fasaderna. Knappt några bilar syns på gatorna och på balkongerna sitter solceller. Välkommen till Astrids kvarter – ett av världens mest hållbara.
Tvådelad bild. Till vänster en byggnad med grönska på fasaden. Till höger en kvinna som ler.
Foto: Monika Steczkó/ Petra Martinsson

Från sitt matsalsfönster tittar Astrid Mayer ut på sin uteplats. Här i området är de små, i stället finns skogspartier och parker. Överallt är grönskan påfallande, och den relativa tystnaden. En spårvagnslinje löper tvärs genom stadsdelen.

Hem & Hyra har besökt stadsdelen Vauban som ligger i staden Freiburg i sydvästra Tyskland. Här bor Astrid Mayer.

Läs ocksåNekades bidrag – besökte flickvännen för ofta och handlade mat i fel kvarterEtt montage med en bild på ett trapphus, en svart silhuett av en person med kasse i handen och en bild på kvitto och miniräknare.

– Det bästa med att bo här är att det inte finns några bilar. Att gatorna är bilfria gör det enklare att kommunicera, och lära känna sina grannar, säger hon.

Byggt på militär mark

Astrid äger själv ingen bil, och flyger inte heller. Cykeln är hennes transportmedel. När familjen letade bostad för 15 år sedan var det mest en slump att de slog sig ned här. Astrid gjorde livsstilen till sin och idag håller hon seminarier på temat hållbar stadsutveckling.

En kvinna som står framför ett hus och grönska växter och blommor.
Astrid Mayer framför ett av de energisnåla husen som också har solceller på tak och balkonger.

Vauban är byggt på tidigare militär mark. Efter andra världskriget tog den franska militären över området som förblev franskt fram till murens fall. Freiburg, en stad som länge legat i framkant med sitt miljötänk, lät Vauban bli en experimenterande stadsdel som snart blev en modell för hållbara stadsdelar världen över. Hållbarhet mäts på olika sätt som koldioxidutsläpp per person, grönska per kvadratmeter och luftkvalité.

Idag finns här cirka 2 000 bostäder för cirka 5 600 personer, majoriteten hyresgäster.

Behövs knappt uppvärmning

Astrid Mayer bor i det arkitektritade bostadsområdet Solarsiedlung, där alla hus är så kallade plusenergihus med solpaneler på taken. I hennes hyresradhus är väggarna så välisolerade att det knappt behövs någon uppvärmning. Ytterväggarna är nära 40 centimeter tjocka och fönsterglasen tredubbla.

En öppen ytterdörr. I bakgrunden en kvinnan som öppnar ett förrådsdörr.
En tjock ytterdörr och väggar som är 36 centimeter bidrar till att hålla värmen hemma hos Astrid Mayer.

– Vi har ett värmesystem men det behövs knappt. På hösten blir det visserligen inte mer än 18-19 grader på undervåningen. Men det räcker.

Stadsdelen är byggd enligt konceptet 15-minuters stad. Det ska inte ta mer än en kvart att ta sig till det mest nödvändiga i livet utan bil – som barnomsorg, mataffär och sjukvård.

Inte förbjudet med bil

Det är inte förbjudet att äga bil men parkeringsmöjligheterna är få och dyra. Bilägarna är hänvisade till två garage i varsin ände av stadsdelen. Här kostar det cirka 27 000 euro att köpa en plats och 60 euro i månaden att hyra.

Men bilpooler råder det inte någon brist på.

En skylt där det står stadtmobil på.
Olika företag erbjuder bilpooler. Deras bilar står parkerade på huvudgatan. Där råder 30 kilometer i timmen.

Att Vauban ska vara fritt från parkeringsplatser är ett beslut som invånarna tagit själva. Men ändå är det ingen som tittar snett på bilägarna, enligt Astrid.

– Det är överhuvudtaget ingen moralisk fråga. Man behöver bara inte bilen, och det är man glad över.

Läs ocksåSå förstör Tiptapp för seriösa avfallstjänster – förtvivlade vd:n: ”Marknaden slogs ut på en natt”Jörgen Linse på Junkbusters säger att hans företag inte kan konkurrera med Tiptapp.

I Vauban har man kanske inte upptäckt något revolutionerande inom hållbarhet men man har omfamnat olika idéer och koncept. Staden har till exempel strikta miljökrav för byggande och infrastruktur. Invånarna bidrar med kreativitet och engagemang.

De viktiga beståndsdelarna i området är:

Inga större trädgårdar. I stället stora gemensamma stråk och parker.

Gröna korridorer som knyter samman naturområden så att djur och växter kan röra sig fritt. Inhemska växter.

Läs ocksåOförsäkrad orsakade brand i bostaden – blev vräkt och skuldsatt i 612 årEtt montage med en bild från ett brandskadat kök, sedlar och en silhuett av en kvinna i övre medelåldern.
En spårvagn med skylten Vauban.
En spårvagnslinje löper tvärs igenom stadsdelen.

Få parkeringar i området. I stället två dyra och avlägsna parkeringshus, samt cykelstråk och spårvagn.

Energisnåla bostäder. Normen är passivhus som behåller värme och minimerar energiförluster. Plusenergihus ger mer energi än de tar.

Solceller på balkonger ger el till det egna hushållet. Solceller på hustaken ger energi till hela området.

Varmvatten kommer från värmepumpar för passivhus, men främst från lokala kraftvärmeverk som producerar varmvatten och el av gas och trä.

Stadsplanering. Staden detaljstyr vissa delar i Vauban, exempelvis grönytor och hållbart byggande.

Medborgarinflytande. Invånarna bestämmer mycket själva, som bilfria områden.

Vissa gator kallas för ”lekgator”. Bilar får köra där men i max 7 kilometer i timmen.

Merparten av bostäderna – runt 60 procent – är hyresrätter. Intresserade har fått ansöka om projekt och staden har valt ut vilka som fått köpa mark. Stora kommersiella byggföretag har undvikits för att i stället främja småskalighet och gemenskap. Ekologisk hållbarhet är ett måste.

– Man har inte sålt till investerare som vill gå med vinst, utan till dem som de tror kommer att göra något intressant, säger Astrid Mayer.

Utvald blev till exempel hennes hyresvärd, som är en av ägarna till chokladföretaget Ritter Sport.

En balkong med övervuxen grönska.
Grönskan klättrar på balkonger och fasader i Vauban.

Vauban ska också vara ekonomiskt och socialt hållbart. Invånarna är organiserade och har stora möjlighet att fatta beslut som rör deras stadsdel. Här finns också studentlägenheter och en hel del sociala bostäder. Cirka 800 personer bor i kooperativ.

Bygger tillsammans med andra

En boendeform som är vanlig är byggemenskap. Det innebär att en grupp människor tillsammans planerar och bygger ett hus med lägenheter som de själva ska bo i. Det har blivit personliga hus med en variation av fasader och färger. Utformningen och upplåtelseformen – som hyresrätt eller ägarlägenhet – bestämmer de själva.

– Det där huset till exempel är byggt av 18 familjer, säger Astrid och pekar.

En kvinna i ljust hår framför ett gult trähus.
Efter 15 år i Vauban kan Astrid Mayer inte tänka sig att bo någon annanstans.

Trots strävan efter bebyggelse för en blandad befolkning pekar Astrid ut gentrifieringen som ett möjligt hot mot Vaubans framtid. När området var i sin linda sålde staden mark till låga priser och vanliga familjer med olika inkomster flyttade in. Lägenheter som från början var så kallad social housing har efter 20 år övergått till vanliga lägenheter. Social housing är subventionerade lägenheter för familjer med låga inkomster.

Idag är efterfrågan på bostäder hög och huspriserna skenar.

Betalar kallhyra

Astrids hyresvärd vill ha 12 euro per kvadratmeter i månadshyra, cirka 11 150 kronor för 80 kvadrat. I Tyskland betalar man alltid kallhyra. De energisnåla bostäderna och solcellerna var investeringar som kostade initialt men har betalat av sig. Astrid har svårt att tänka sig att flytta till en lägenhet och igen börja betala för el och värme.

Ett hus. På en balkong händer en tyg på texten: Leave no one behind!
”Leave no one behind” står det på tygstycket som hänger på en balkong.

Även om hyrorna inte har stigit i samma takt som huspriserna är invånarna rädda för att de snart gör det.

– I princip behöver man vara läkare och advokat med två höga inkomster för att kunna bo här. Dessvärre är det likadant i hela Freiburg.

Skapa nya Vauban kostar

Trots oron är Astrid Mayer övertygad om att hennes stadsdel tillhör framtiden, och att liknande är möjliga att åstadkomma i Sverige och andra länder. Men att skapa nya Vauban kostar, säger hon. Städerna måste anställa personer med kunskap och framför allt välkomna invånarnas idéer.

– Metoderna finns, det handlar bara om viljan.

Fakta: Freiburg – den gröna staden

En kvinna går på en gata med ett paraply.

  • Universitetsstaden Freiburg ligger på gränsen till Schweiz och Frankrike och har runt 240 000 invånare. Staden kallas för Green city och anses vara en av världens mest hållbara städer, mycket tack vare de gröna stadsdelarna Rieselfeld och Vauban.
  • Rieselfeld är en modernare och mer traditionell stadsdel som byggdes för att möta ett ökat bostadsbehov. Den har samma hållbarhetstänk som Vauban men inte lika strikta ekologiska krav. Till exempel är bilar tillåtna och en del av stadsplanen.
  • Staden Freiburg siktar på 100 procent förnybar energi till år 2035.
Biologisk mångfald i våra bostadsområden
Läs också Beslutet står fast: Mannen får bo kvar trots att han p-lappade besökare Susanne sover några meter från mobilmasten: "Vi är försökskaniner"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.