Athena vill skaffa elbil men kan inte: ”Fel att det är enklare för dem i villa”
En av de mindre orter där hemmaladdplatser ännu saknas är Myresjö i Vetlanda kommun. I en lägenhet som tillhör ett privat hyresbolag på denna ort bor Athena Forsberg, med familj.
– Om det hade funnits laddningsmöjligheter i vårt hus hade vi redan skaffat en elbil. Att vi vill det har med bränslekostnader och klimatet att göra, plus att elbilar har bra komfort, säger hon.
För Athenas familj är det inget alternativ att endast förlita sig på publika laddplatser.
– Jag behöver resa ganska långt i mitt arbete och tillgång till hemmaladdning är därmed ett måste.
Athena Forsberg har ringt runt till andra bostadsbolag i sin hembygd, och frågat om de erbjuder laddplats för hennes familj om de flyttar in.
– Svaret har alltid varit nej. Det känns fel att det ska vara så mycket enklare för dem som bor i villa att ha elbil, jämfört med oss som bor i hyreshus, säger Athena Forsberg.
Hyresgästföreningens syn på saken
Enligt Inger Borg, som är ordförande för Hyresgästföreningen i Sydos,t är det viktigt att de som bor i lägenhet får bättre förutsättningar att köra klimatsmart.
– Men det får inte leda till höjda hyror, säger hon.
Som Hem & Hyras kartläggning visat erbjuds bara ett fåtal av hyresgästerna i Småland, Östergötland och Blekinge laddningsmöjligheter till elbil. Detta trots att tekniska lösningar finns sedan flera år, och att utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter enligt Sveriges klimatmål ska minska med minst 70 procent till år 2030.
– Utgångspunkten måste var att alla invånare i Sverige, även hyresgäster, ges möjlighet att välja så klimatsmarta fordon som möjligt. För klimatkrisen kräver att alla tar situationen på allvar, säger Inger Borg.
Samtidigt menar hon att det är viktigt att bostadsbolagens investeringar i ny laddinfrastruktur inte resulterar i höjda hyror.
– De hyresgäster som inte använder elbil får inte drabbas ekonomiskt. Och vi måste även ha respekt för att det i äldre bostadsområden, exempelvis i miljonprogramsområden, kan vara svårare att hitta de rätta tekniska lösningarna.
Enligt de prognoser som tagits fram kommer det att finnas drygt en miljon laddbara bilar i Sverige 2025 och cirka 600 000 av dessa kommer att vara helt eldrivna. Samtidigt fanns det i slutet av 2021 fortfarande bara 14 281 publika laddpunkter i Sverige.
Flera experter menar därför att den begränsade laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att många svenskar fortsatt tvekar på att byta ut sin fossilbil mot en elbil.
Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är de elbilsägare som bor i flerbostadshus dessutom ofta mer beroende av den publika laddinfrastrukturen. Om alla konsumenter ska kunna köra en laddbar bil är det enligt dem därför viktigt att även den publika laddinfrastrukturen byggs ut i hela landet.
Hem & Hyra har gått igenom flera bostadspolitiska program som kommungrupper inom Hyres-gästföreningen Sydost formulerat. De flesta har valt att fokusera på andra frågor än en funge-rande laddningsinfrastruktur. Ett undantag är Kalmar-Torsås-Öland-området, som skriver:
”En förutsättning för alla människors deltagande i samhället är möjligheten att resa och för-flytta sig. Därför är det extra viktigt att det i hyresfastigheters närhet finns bra cykelvägar och cykelparkeringar, goda kollektivtrafikanslutningar och tillgång till parkeringar och laddstol-par.”
I Hyresgästföreningens nationella mål för Klimat och boende, under rubriken Transporter, står det:
”En stor del av vårt klimatavtryck kommer från våra transporter. Våra dagliga resor till jobb och skola, butiker och fritidsaktiviteter. Våra städer och bostadsområden måste planeras så att vi minimerar behovet av att resa med egen bil.”
”Förutsättningarna för att åka kollektivt eller transportera sig med cykel skiljer sig kraftigt mel-lan olika platser i vårt land. Därför varierar det också från plats till plats, vilka lösningar som lämpar sig bäst. När vi behöver egen bil måste det finnas möjlighet att ladda en elbil i anslut-ning till bostaden”.
Hyresgästföreningens nationella målsättning avslutas med en uppmaning att uppföra fler ladd-stolpar, och att göra det på ett klokt sätt:
”Laddinfrastruktur ska byggas ut även vid hyreshus. Utbyggnaden ska ske med eftertanke så att den matchar efterfrågan”.