Avföring, ohyra och sopor – hembesök avslöjade misär
Vintern 2016 drabbades en lokal i södra Skåne av en omfattande vattenskada. Orsaken till läckan visade sig vara en skadad vattentank på toaletten i en lägenhet ovanför. När hyresvärden ville komma in i lägenheten för att byta ut toalettstolen, vägrade hyresgästen att öppna gång på gång. Under tiden som gick kom fler och fler klagomål om en kraftig odör från lägenheten. Efter några månader gjorde socialförvaltningen ett hembesök tillsammans med hyresvärden. Ett hembesök som avslöjade en mänsklig misär.
I lägenheten kändes en kraftig stank av urin. Vinboxar, matrester och sopor låg i drivor och ohyra i form av baggar och larver syntes på golvet och i skräpet. Att byta toalettstolen var uteslutet, toaletten var fylld med avföring. Badrummet var, liksom lägenheten i övrigt, mycket smutsigt. Hyresgästen fick tre veckor på sig att komma tillrätta med problemen, utan önskvärt resultat. Därför ska hyresnämnden i Malmö nu ta ställning till om hyresgästen ska tvingas lämna sitt hem. Om så sker kommer kommunen att få ansvaret att ge hyresgästen stöd.
– Stödet kan se lite olika ut, man gör en individuell bedömning i varje enskilt fall. Utgångspunkten är att om man har kännedom om att en person inte klarar av att sköta sitt boende ska kommunen försöka förebygga så att vräkning inte blir aktuell. Men i vissa fall så går det så långt, och då har socialtjänsten det yttersta ansvaret för dem som vistas i kommunen, säger Anette Agenmark, utredare vid Socialstyrelsen och fortsätter.
– Det kan då handla om att erbjuda akut logi, men det blir allt mer vanligt att kommunerna hyr lägenheter av hyresvärdarna och hyr ut i andra hand i kombination med annan stödinsats till personer som har svårt att klara av sitt boende. I sista hand, om någon är svårt psykiskt sjuk, kan behandling och placering i särskilt boende bli aktuellt.