Annons

Avgaser läckte in i lägenheterna – så svarar hyresvärden John Mattson

Bromma Förbränningsångor läckte in i lägenheter efter att hyresvärden startade en gammal panna som inte fick användas. En hyresgäst fick ta ambulans till akuten. ”Vi beklagar det som har hänt,” skriver John Mattsons vd Per Nilsson, i en kommentar.
John Mattsons vd Per Nilsson
Foto: Ida Karlsson/Pressbild/Hans Alm
”Vi beklagar det som har hänt och förstår att det har orsakat oro,” skriver John Mattsons vd i en kommentar.

Efter läckan i ett hyreshus i Bromma där hyresgäster blev utsatta för ångor har Hem & Hyra sökt fastighetsägaren John Mattson.

Vd Per Nilsson skriver i en mejlkommentar att det är tråkigt att hyresgästerna drabbats. Han förklarar att de nu bytt ut värmesystemet i huset.

Läs ocksåDieselångor trängde in i lägenheten – Sanna fick hämtas i ambulansDieselläcka i hyreshus i Bromma

”Vi beklagar det som har hänt och förstår att det har orsakat oro,” skriver han.

Hem & Hyra frågar hur han ser på att förbränningsångor kan vara farliga och ge permanenta skador på luftvägar och lungor.

”Vi har fått information om att ingen hyresgäst har skadats allvarligt av den här händelsen, vilket känns mycket bra. Vi beklagar dock att händelsen har påverkat våra hyresgäster negativt,” skriver Per Nilsson i ett mejl.

Läs ocksåExperten om att hyresgäster utsattes för dieselångor: ”Kan ge permanenta skador”Erik Lindgren överläkare Giftinformationscentralen

Ansvarig fastighetsförvaltare på John Mattson har inte ställt upp på intervju utan har hänvisat till Mari Edberg, kommunikationschef på John Mattson, som svarat på frågor.

Ett år tidigare hade pannan orsakat problem och läckt in ångor i hyresgästernas lägenheter. Varför sattes pannan igång igen?

– Det stämmer att en hyresgäst rapporterade om lukt i fastigheten i december 2021. Men problemet var inte av den omfattningen som i december förra året. Vid händelsen 2021 gjorde vi bedömningen att det inte var ett allvarligt fel. Pannan startades för att vi gjorde bedömningen att det inte skulle orsaka några problem. Med facit i hand skulle vi ha gjort en djupare utredning, säger hon.

Läs ocksåVar i akut behov av bostad – nekades lägenhet på grund av jobbyteJohn Mattson Örby

Pannan startades trots varning

Det fanns en lapp på pannan om att den inte fick slås på då den läckte farliga ångor in i hyresgästernas lägenheter. Varför sattes pannan igång ändå?

– Jag har inga uppgifter om att det fanns information om att pannan inte skulle slås på. Pannan startades för att vi gjorde bedömningen att den inte skulle orsaka några problem.

Sedan startades pannan en tredje gång i januari. Hur kommer det sig?

Annons

– Det var problem med skorstenen som orsakade den här läckan och som gjorde att förbränningsångor gick ut i lägenheterna genom öppna spisar. Detta åtgärdades av vår entreprenör. När nästa köldknäpp kom visade det sig att det inte var tillräckligt åtgärdat. Det var olyckliga omständigheter att det hände igen.

Hyresgästerna menar att ni riskerar deras hälsa.

– Jag har förståelse för att de känner så. Givet det vi vet idag så hade vi agerat på ett annat sätt.

Mari Edberg pressansvarig John Mattson
”Avstängning av pannan borde ha gjorts av vår jourleverantör direkt,” säger Mari Edberg, kommunikationschef, John Mattson.

Först säger Mari Edberg att John Mattson agerade omedelbart för att stoppa läckan, senare bekräftar hon att det dröjde innan pannan stängdes av.

– Jouren hade kunnat ta beslutet att stänga av pannan. Att avstängningen dröjde visar att vi behöver säkerställa att rutinerna är tydliga mellan oss och vår jourleverantör.

”Avstängning av pannan borde gjorts direkt”

Hyresgäster säger att det dröjde flera dagar innan ni stängde av pannan. Jouren kunde inte skicka ut någon då de inte fick tag i kontaktpersonerna på John Mattson och Hefab Fastighets AB som kunde godkänna en avstängning. Varför stängde ni inte av pannan direkt?

 – Jouren behöver inte John Mattsons godkännande vid sådana här händelser. Jouren ska agera på egen hand om de bedömer att det finns risk för allvarlig skada på fastighet eller människor. Vi kommer nu säkerställa att rutinerna är tydliga mellan oss och vår jourleverantör. Att vi inte agerade direkt är djupt beklagligt. Avstängning av pannan borde ha gjorts av vår jourleverantör direkt.

”Djupt beklagligt att en hyresgäst blev dålig”

Hur ser ni på att en hyresgäst fick hämtas med ambulans och skickas till akuten i samband med den här läckan?

– Jag känner till att det var en person som fick åka till sjukhuset och som blev dålig av det här. Det är djupt beklagligt att den här personen drabbades. Vi har varit i kontakt med hyresgästen och fått veta att det gick bra. Att den här personen inte fick allvarliga skador.

Hyresgästen uppger att hon är påverkad fortfarande.

Annons

– Det är ny information för mig och låter inte alls bra om det är på det sättet. Det beklagar vi djupt. Jag kände inte till att det var så.

Kommer se över rutiner

Hyresgästerna säger att det var svårt att få kontakt med er och få hjälp när läckan inträffade. Det har inte gått ut information på hemsidan eller i portar eller något sammanhållet överhuvudtaget. Hur kommer det sig?

– Så ska det inte vara. Det är vår ambition att vi ska ha tydlig information till hyresgästerna när det händer något i fastigheten och även när vi åtgärdar saker. Jag förstår att de blir oroliga när sånt här händer och de inte får information från oss. Vi har brustit i den sammanhållande informationen till hyresgästerna kring händelsen. Det är något vi tar till oss. Vi kommer säkerställa att våra rutiner även fungerar i den här fastigheten, säger Mari Edberg.

Varför har informationen brustit i det här fallet och i den här fastigheten?

– Det beror dels på den mänskliga faktorn, dels på att interna rutiner inte har satt sig helt efter att John Mattson tog över från förra fastighetsägaren och två organisationer slagits samman.

Hyresgäster ska få kompensation

Hur kommer det sig att ni inte evakuerade de boende när de satt i avgaserna hemma?

– Jag känner inte till om evakuering diskuterats i samband med händelsen. Med den vetskap vi har idag skulle en evakuering ha gjorts.

Mari Edberg säger att de hyresgäster som blev drabbade kommer att få kompensation i form av hyresreducering och att John Mattson ska följa Hyresgästföreningens rekommendationer.

Läs också Johan och hans dotter blir sjuka av bostaden – men hyresvärden har vägrat sanera Otäck lukt tvingar Marina och dottern att fly hemmet: "Vi har sovit i tvättstugan"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.