Avgift för besökare ogillas
I dryga 40 år har Sven-Åke Lundström bott hos Bodenbo. På det stora hela har det varit bra år. Men på senare tid har beslut tagna i Bodenbos ledning inte vunnit hans gillande. Helt plötsligt blev besöksparkeringen på Sergeantsgatan, där han bor, avgiftsbelagd.
– Vi har alltid haft avgiftsfria besöksparkeringar. Det känns som det mest naturliga. Kommer folk på besök tycker jag inte att de ska behöva betala, säger Sven-Åke Lundström.
– Det beslutet borde ändras igen. Dessutom fanns här tre handikapparkeringar. Nu är också de borta. Hur tänkte de där?
Det var inte något ogenomtänkt beslut, menar Bodenbos VD Johan Johansson. Tvärtom var det många varianter på lösning som diskuterades.
– Att ha en avgift, förhållandevis låg, med en maxnivå under ett dygn, var det bästa alternativet, säger han.
– Det här började vi jobba med redan våren 2017, så det är inget hastverk.
Bakgrunden till Bodenbos beslut var bland annat att företaget hade 300 outhyrda parkeringsplatser. Men besöksparkeringarna var fulla.
– Vi såg att det var hyresgäster som valde att stå på besöksparkeringarna. Det innebar ju att besökare inte hade någonstans att stå. Dessutom visade det sig att hyresgäster från andra fastighetsägare runt om, också valde att stå på våra besöksparkeringar, säger Johan Johansson.
Dessutom visade det sig att mer eller mindre regelrätt bilhandel pågick på några av Bodenbos besöksparkeringar. Något som bolaget inte visste om tidigare. Men det var väldigt uppenbart.
– På någon besöksparkering var det mer eller mindre som en bilhall. Det stod sex-sju bilar som en och samma person sålde där, berättar Johan Johansson.
– Det var vi så klart tvungna att få stopp på också. Det är inte riktigt det besöksparkeringar är till för.
Många olika lösningar diskuterades. Bland annat p-skiva. Bodenbo var också ute och pratade med hyresgäster. Till slut blev det klart att det blev en avgift.
– Det blev blandade reaktioner. Vi fick ta mycket skit, säger Johan Johansson.
– Men också positiva synpunkter eftersom problemen med besöksparkeringarna försvann. Besökare kunde hitta parkeringsplatser.
Det finns dock en förståelse för en del av kritiken som riktats mot åtgärden.
– Ja, det förstår vi. En del kan känna att det inte är gästvänligt. Men vi hade stora problem och vi var tvingade att vidta åtgärder, säger Johan Johansson.
– Avgiften är inte speciellt hög och det finns platser för besökare. Visar det sig i framtiden att det dyker upp andra lösningar, kan det bli ändring.
Bodenbo håller bland annat koll på IT-lösningar som testas på andra håll.