Badet kan kosta dem 15 000 kronor
På onsdag möts hyresgästen och hyresvärden i Blekinge tingsrätt för muntlig förberedelse.
Hyresvärden anser att hyresgästen varit vårdslös och därför orsakat vattenläckan eftersom golvbrunnen i badrummet ska ha varit ostädad.
”Att vattnet rann över berodde på att svarande inte rensat golvbrunnen. Vi varken hade eller har problem med avloppet i fastigheten,” skriver hyresvärden i sitt yttrande till tingsrätten.
Hyresgästen hävdar motsatsen, golvbrunnen var ju ren och vattnet som runnit över upptorkat när hyresvärden ringde på.
”Vi kollar i badrummet och han drar ut badkaret (vilket jag inte gjort tidigare). Han säger att det är helt rent i golvbrunnen och jag förstår inte vad han menar med det?” skriver hyresgästen i en redogörelse för sin syn på händelseförloppet.
”Då undertecknad kom till platsen var golvbrunnen kliniskt ren. Detta tyder enligt min mening på att den precis rengjorts. Då undertecknad påpekade detta berättade [hyresgästen] att de alltid rengör golvbrunnen varje gång de duschat/badat. Detta innebär då att svarande varje gång de duschat/badat flyttar badkaret för att komma åt golvbrunnen som finns under badkaret? Detta låter osannolikt,” skriver hyresvärden.
Efter kontakt med Hyresgästföreningen och hyresvärdens försäkringsbolag säger hyresvärden att hyresgästen ska ta skadan på sin försäkring eftersom hemförsäkringens självrisk är billigare än vad hans skulle vara. Men de blir inte överens i frågan och senare kommer en faktura på 15 000 kronor.
Den har hyresgästen inte betalat.