Annons

Balkongrenoveringen tog över tre månader – för första huset

Mölndal Balkongerna hos HSB i Kållered ska renoveras. Men renoveringen har dragit ut långt över tiden. Under perioder har knappt några hantverkare synts till och hyresgästerna har inte kunnat få några besked om vad som händer.

Under den varmaste försommaren i mannaminne har Anita Larsson på Labackavägen haft balkongdörren igentejpad och fönstren till kök och sovrum övertäckta med byggplast.

– Jag har känt mig väldigt instängd, det har varit jobbigt, säger hon.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.

På lördag ska arbetet med hennes balkong vara avslutat, efter en period på nio veckor.

– De har lovat ta bort ställningarna i alla fall, då ska jag köpa champagne, säger Anita Larsson.

För grannhuset tog det ännu längre tid, 13 veckor. Enligt Anita Larsson och hennes grannar dröjde det flera veckor efter att ställningar och byggplast kommit upp innan HSB Mölndals entreprenörer ens påbörjade arbetet.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Först var det för kallt, sedan blev det påsk. Som mest har vi sett tre personer som arbetat, men idag till exempel är det bara en, säger Håkan Rosén, som bor i det tredje huset runt gården.

Hyresgästerna har inget emot själva arbetet. Men de retar sig på att det utförs så ineffektivt och långsamt, och att de fått minimalt med information om när det förväntas vara klart.

Renoveringen av den tredje och sista huslängan påbörjades vecka 24. Enligt informationen som de boende fått ska den vara klar vecka 27.

Läs ocksåHyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Alla boende som Hem & Hyra pratar med uppfattar att brist på dialog och långsam förvaltning är ett genomgående problem hos HSB Mölndal.

– Jag har försökt ringa förvaltaren ett flertal gånger, men han ringer aldrig tillbaka. Jag har även skickat en inbjudan till dialogmöte – inget svar. Allt hänvisas till fastighetsskötaren. Men vill vi att han ska byta en trasig glödlampa i en svale måste vi göra en felanmälan först, säger Håkan Rosén.

Annons

Anita Larsson tar ännu ett exempel. Hon har varit utan källarförråd sedan i mars på grund av en vattenläcka.

– De tog bort väggen mellan mitt och min grannes förråd vecka 13. Jag kunde inte låsa dörren eftersom de skulle arbeta. Efter två veckor var det inbrott i källaren och jag blev av med en massa saker som stod i källargången. Sedan har det inte hänt någonting med förrådet. Några saker har jag kunnat ställa i en gammal matkällare, resten har jag kvar i förrådet eller i hantverkarnas rum. Det är låst när de inte arbetar, men då kan jag inte själv komma in heller om jag skulle vilja, säger Anita Larsson.

Hon hävdar att hon ringt förvaltaren minst 20 gånger för att få besked om vad som händer. Först förra veckan fick hon höra av en hantverkare att vattenläckan var lokaliserad. Men än så länge har inget skett med hennes förråd.

Roger Ljungberg är förvaltare hos HSB Mölndal och i färd med att ta över ansvaret för Labackavägen 28–34. Han säger att balkongarbetet tagit lång tid för att det visade sig att balkongerna var i mycket sämre skick än man först trott.

– Betongen var helt genomrutten på vissa. Dessutom har det tillkommit ett antal balkonger som behöver åtgärdas. Från början var det tänkt att det skulle vara färdigt vecka 30, men nu har det förskjutits till vecka 34.

Hyresgästerna jag talat med säger att de inte fått någon information om att tidsplanen spruckit. De har fått beskedet att det skulle vara klart den här veckan.

– Vår entreprenör OA Tobiason säger att de satt upp lappar den 8 juni om att arbetet förlängs till vecka 30, men att någon rivit ner dem. De ska sätta upp nya anslag i dag. Men informationen kunde kanske varit tydligare och tätare. Nu har vi kommit överens om att det ska bli veckovis information framöver.

Dessutom hävdar de boende att det varit väldigt få personer som arbetat. Stämmer det?

– Det kan finnas viss sanning i det. Min kollega hörde att de sade att de inte hade gubbar nog, det var för dålig bemanning. Men efter att vi sagt till dem har de åtgärdat det.

Annons

En av de boende har inte kunnat använda sitt källarförråd sedan vecka 13. Hur kommer det sig?

– Det är en kulvertläcka mellan två hus, det upptäcktes förra veckan. Nu väntar vi på ett åtgärdsförslag, det har inte gått att göra något innan vi visste vad det berodde på.

Har ni arbetat med felsökningen i tre månader?

– Jag utgår från det.

Hyresgästen säger att hon vare sig fått någon information eller ett ersättningsförråd där allt får plats. Vad svarar ni på det?

– De har fått information flera gånger muntligen per telefon om hur arbetet går. Vår fastighetsskötare på området har hjälpt till att flytta saker till ett annat låst utrymme och hjälpt hyresgästen att slänga saker.

LÄS MER:
Fri månadshyra efter byggstök

Läs också Sökes: hyresgäster – från byggboom till brist på inflyttare på bara några år Bättre kontroll och ny teknik – det här kan din värd göra för att stoppa vattenläckorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.