Bänken för bucklig för att skära grönsaker på
Det är mögel bakom badkaret, fettfläckar på tapeten och plastmattan har märken efter cykeldäck.
Men värst är det ändå i köket.
– Diskbänken är så bucklig att jag inte kan laga mat, skärbrädan fl yttar på sig när jag skär grönsaker, det finns ingenstans där den kan stå rakt, säger hyresgästen.
Hon har bett om att få saker fixade flera gånger sedan hon flyttade in för åtta år sedan. Hyresvärden har varit där och i hennes besiktningsprotokoll finns flera 3:or, vilket står för ”dåligt eller skadat skick”. Parketten ska slipas, ny matta och tapeter ska upp.
Men ett år senare har felen försvunnit. På pappret. Nu står det 2:or – det vill säga ”godkänt” – på alla punkter utom en.
Hans Edlund på Stridbar förvaltning vill inte förklara för Hem & Hyra vad det beror på. Det enda som återstår på protokollet är att väggen bakom badkaret behöver målas.
Hyresnämnden går helt på hyresgästens linje. Allt som hon med hjälp av Hyresgästföreningens dokumentation begär – totalt sju punkter – ska åtgärdas. Köket ska ”repareras så lådorna går att dra ut var för sig”, spis och diskbänk bytas ut.
Hyresvärden KB Tönsbergsgatan 1–15, som ägs av Broadgate Stendörren fastigheter, dök aldrig upp för att förklara sig och får betala 50 000 i vite om de inte är klara i april.
– Det är nonchalant av en hyresvärd att inte komma när hyresnämnden kallar. Det är en varningssignal, säger Torbjörn Larsson från Hyresgästföreningen.
Hyresgästen ser fram emot att få ordning i lägenheten:
– Det var bra att Hyresgästföreningen gick igenom allt och tog bilder.