14 timmar för att få bänkskiva på plats – hyresgäst fick räkningen
Hyresgästföreningen, som företräder hyresgästen, anser att räkningen istället ska landa på knappt tusen kronor. När Hyresgästföreningen granskade fakturan från värden väcktes flera frågor:
Hur kunde installationen av en ny bänkskiva ta 14 timmar och ska hyresgästen verkligen betala också för ny diskho och vattenlås? Enligt hyresvärden, en privat värd i Landskrona kommun, blev beloppet så högt för att installationen var en krånglig historia och det gick inte att enbart byta ut skivan.
– Men då kan man fråga sig: Är hyresgästen skyldig att betala för en inredning som är så svår att sätta dit, säger Tobias Gradén just vid Hyresgästföreningen norra Skåne som har valt att driva saken.
Efter att hyresgästen sett fakturan och kommit fram till att beloppet inte var rimligt kontaktade hon Hyresgästföreningen som gav rådet att inte betala. När hyresgästen inte gjorde så blev hon stämd vid Lunds tingsrätt. Hyresvärden har nu sänkt beloppet men enligt hyresgästen och Hyresgästföreningen är det fortfarande inte acceptabelt.
Enligt stämningen vill värden ha cirka 6 400 kronor för att fixa den skadade bänkskivan. Hyresgästföreningen anser att ett rimligt belopp snarare är 925 kronor där arbetstiden beräknas till 1,5 timmar. Det är enligt Sabos så kallade nyckeltal som är branschorganisationens uppskattning av underhållskostnader.
Nu pågår en skriftlig process och när den är klar kan tingsrätten besluta om att meddela dom på materialet de har, eller kalla till huvudförhandling.