Barnfamiljen tvingades vänta åtta veckor på ny spis: ”Vi fick laga mat hos grannen”
– Det bor mest barnfamiljer här. Det är det som bekymrar mig mest, att barnen måste växa upp i en sådan här miljö.
Det säger Harun Odowa. Han har bott i Furuhall i tio år och berättar att området blivit mer och mer nedgånget. Vi går runt bland husen och ser flagnande färg, krossade fönsterrutor och klotter som ingen bryr sig om att ta bort. Källsortering saknas, alla sopor kastas i stora containrar som står på några av gårdarna.
– På somrarna när det är varmt ute luktar det fruktansvärt. Man kan knappt tro att vi är i Sverige, säger Harun Odowa.
Furuhall är ett av Gnosjös största bostadsområden, med 213 lägenheter. För drygt tio år sedan sålde det kommunala bostadsbolaget Järnbäraren området till en privat fastighetsägare, som snart sålde husen vidare. I fjol tog ännu en ny ägare, Mathesa fastigheter med huvudkontor i Trollhättan, över.
Enligt Harun Odowa har förfallet pågått länge. Men med den nya hyresvärden har dessutom nya problem tillkommit.
– Det är svårt att få kontakt och det tar tid att få hjälp.
Han berättar om grannar som fick vänta tre veckor på att få en trasig spis fixad. Andra har fått vänta ännu längre.
– Åtta veckor tog det innan vi fick en ny spis, säger en man vi möter bland husen.
Han vill inte ha sitt riktiga namn i tidningen, utan vill att vi kallar honom ”Hussein”. Han har nu en egen lägenhet i Furuhall men bodde tidigare med sin familj.
– Det var min mamma, fyra barn och så jag. Vi fick laga mat hos grannen eller äta på restaurang.
Harun Odowa säger att han kan ha viss förståelse för att saker ibland tar tid att åtgärda.
– Vaktmästarna gör nog vad de kan men de är för få och hinner inte med. De borde börja med de stora sakerna, som att det är kallt i lägenheterna. Dörrarna släpper in kalluft.
Det finns också mögelproblem. Gnosjö kommuns miljö- och hälsoskyddsinspektör Jan-Ove Rickardsson har för närvarande ett aktuellt ärende i Furuhall.
– Det gäller en lägenhet med synligt svartmögel och fuktproblem. Jag har varit där och mätt med fuktmätare. Rapporten är inte klar, men det kan bli ett föreläggande till fastighetsägaren om att vidta åtgärder. Det bor småbarn i lägenheten och mögel är inte bra för hälsan, säger han.
I höstas slog Harun Odowa larm till Hyresgästföreningen, som besökte området och kontaktade hyresvärden. Bland annat har en gemensam besiktning nu genomförts.
– Man kan konstatera det är oerhörda brister i förvaltningen, säger Oscar Jansson Magnusson, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Han förklarar också att föreningen inte kommer att gå med på någon hyreshöjning förrän de mest akuta bristerna har åtgärdats.
Varför har ni inte agerat tidigare?
– Vi gör inga regelbundna besiktningar utan är beroende av att hyresgäster hör av sig till oss. Vi har inte vetat om hur det ser ut här.
Hem & Hyra har haft svårt att nå ansvariga på Mathesa fastigheter. Till sist väljer bolaget att svara på några av frågorna via mejl.
Mögelskadan ska åtgärdas inom kort, skriver man i mejlet, men i övrigt kommenterar bolaget inte de enskilda bristerna. Mathesa berättar dock att man planerar för en omfattande renovering av alla lägenheter och yttermiljön, ett projekt som väntas pågå i fyra år. Bland annat ska samtliga kök, badrum, fönster och dörrar bytas. ”Vi prioriterar att uppföra nya sophus då detta i dag är bristfälligt och till stort besvär för boende”, skriver Mathesa i mejlet.
Harun Odowa hoppas att bättre tider nu väntar för Furuhall.
– Barn borde verkligen inte behöva bo så här, säger han