Barnfamiljer vräks för skulder på mindre än 10 000 kronor
Barnen var i många fall permanent bosatta på adresserna, i synnerhet i storstäderna.
Sverige har sedan 2008 en nollvision när det handlar om vräkningar av barnfamiljer. Av den anledningen för Kronofogdemyndigheten särskild statistik över vräkningar där barn är inblandade. Som med alla andra nollvisioner handlar verkligheten mer om ”vision” än om ”noll”, men det har i alla fall blivit betydligt bättre sedan den infördes. Antalet barn som berörs av vräkningar har sedan dess nästan halverats.
Detta trots att antalet vräkta barn förra året var fler än 2016. Samtidigt visar statistiken också att antalet barn som hade sin permanenta bostad hos föräldern som blev vräkt minskade från 273 till 262.
Merparten av vräkningarna sker på grund av hyresskulder. Enligt Kronofogden är medelskulden 24 200 kronor. I fyra av tio fall är skulden mindre än 10 000 kronor.
– Vårt mål är att så få barn som möjligt ska bli berörda av en vräkning. Här är dialog mellan hyresvärd, socialtjänst och den berörda familjen något som vi vet ger effekt, säger Kim Jonsson som arbetar med förebyggande verksamhet på myndigheten.
Det förebyggande arbetet har effekt: Under året riskerade ytterligare 1 068 barn att förlora sina hem sedan hyresvärdar ansökt om avhysning. I deras fall slutade det med att deras vårdnadshavare fick bo kvar.
– Sett över några år har våra ansträngningar att få till en lokal samverkan bidragit till färre vräkningar. Om hyresvärden och socialtjänsten fångar upp problemen tidigt, så är det lättare att lösa situationen.
Källa: Kronofogdemyndigheten
En hyresvärd kan ansöka om vräkning om en hyresgäst ligger efter med hyran eller bryter mot någon annan överenskommelse i hyreskontraktet.
Hyresvärden kan också få ett domstolsbeslut om att hyresgästen ska flytta. Då begär hyresvärden att Kronofogden ska genomföra vräkningen.
För att förebygga vräkningar samarbetar Kronofogden med länsstyrelser, kommuner och hyresvärdar.
Myndigheten uppmanar också den som har problem med att betala hyran att så snart som möjligt påbörja en dialog med hyresvärden för att hitta en lösning. Hyresvärdar uppmanas också att så snart som möjligt, redan vid den första obetalda räkningen, kontakta hyresgästen.
Källa: Kronofogdemyndigheten