Annons

”I bästa fall har vi varit fångna i lägenheten när hissen stått still”

Sundsvall Äldre hyresgäster i plusboendet på Skönsmon är beroende av hiss. Men den har inte varit att lita på de senaste åren och ibland har boende blivit olyckligt strandsatta. Nu byter Mitthem hiss – men hyresgästen Ann-Mari är inte nöjd med värdens lösningar under hissbytet.
Foto: Åsa Eriksson
Ann-Mari och hennes granne Majvor bor på femte våningen i plusboendet och är beroende av hiss.

– Vi har haft ett helvete med den förbannade hissen, och nu ska den äntligen bytas. Men det skulle gjorts för sju åtta år sedan då vi var yngre och inte lika skruttiga. Nu är vi ännu sämre rustade för de fem veckor som hissbytet tar, säger den märkbart irriterade hyresgästen Ann-Marie Vildtörne.

Hon är 85 år och flyttade in i Mitthems plusboende på Fridhemsgatan 67 B för nio år sedan. Just för att få ”det där lilla extra” som erbjuds i konceptet.

Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

Ett plusboende är till för dem som fyllt 50 utan hemmavarande barn. Hiss och god tillgänglighet utlovas på Mitthems hemsida.

– Jag flyttade hit för den garanterade tillgängligheten. Annars hade jag knappast valt att bo på femte våningen, säger Ann-Mari.

De flesta i huset är över 70 år och många har svårt att gå i trappor.
Som Ann-Maris granne Majvor Karlsson. Hon bor också på femte våningen och är efter en stroke beroende av rollator både i lägenheten och utomhus.

Läs ocksåRekordhöjning i Alingsås – kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjningAlingsåshem och Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Jag klarar inte av trapporna själv. Om jag får stöttning kan jag kanske komma ner, men inte upp, säger Majvor.

Hissdörren är av gammal tung modell utan automatisk dörröppning. Men Ann-Mari och Majvor har ansökt och fått bostadsanpassning av kommunen i form av en ”knapp” som fjärrstyr dörren.

Mellan januari 2019 och september 2020 felanmäldes hissen 31 gånger. Enligt flera vittnesmål har det som oftast tagit timmar från anmälan till att hjälpen kommit.
– I bästa fall blir man fången i sitt eget hem när hissen står still, säger Ann-Mari.

Annons

Hon syftar på en del krissituationer som uppstått när hissen inte fungerat.

Läs ocksåHyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvarBilden visar en bok av hyreslagen, en silhuettbild av en man och en skärmdump från mannens p-bot. Bilden är ett montage.

– En gång hade jag klivit av på fel våningsplan när den plötsligt slutade fungera. Ingen var hemma och jag var väldigt kissnödig, berättar en i huset som vill vara anonym.
När reparatören kom efter flera timmar var det för sent.
– Det var oerhört pinsamt och jag grät.

Majvor berättar att hon vid flera tillfällen fått ställa in resor till stan och tidsbokade besök på grund av att hissen stått still.

Ann-Mari Vildtörne från ett tidigare reportage 2018 om den felande hissen.

– Ja numera ser man till att gå på toaletten på stan innan man åker hem. Eftersom man aldrig vet säkert om man kommer upp till lägenheten och kan gå på toaletten, säger Ann-Mari som säger sig ha fått kissa i en buske utanför porten för några månader sedan då hissen var trasig och ingen annan lösning fanns.

Nu har i alla fall Mitthem insett att hissen måste bytas ut. Det lönar sig helt enkelt inte att laga den mer.
Totalt ska sex hissar bytas på gatan, med start i Ann-Maris och Majvors trappuppgång den 5 oktober.
– Det är den som krånglat mest, säger Jeanette Westlinder, Mitthems projektadministratör.

Hon har försökt hitta lösningar för de boende under den tid hissarbetet kommer att pågå: Daglig sophämtning utanför lägenhetsdörren, leverans av matvaror och mediciner och bärhjälp av tvätt. Fällbara stolar har satts upp i trappuppgången så de som behöver kan vila mellan våningsplanen.
– Vi har också erbjudit ett annat boende för dem som inte anser sig klara av att bo kvar under hissbytet.

Annons

Vart ska de bo då?
– På Sidsjö Hotel och Konferens. Rummen är i markplan med gemensam toalett och dusch.

Men Ann-Mari låter sig inte nöjas med vad Mitthem har att erbjuda.
– Vi kan inte bo kvar här i fem veckor utan att kunna ta oss ut! Och boendet vid Sidsjön som de erbjuder är inte nåt för oss. Det är jättelångt till närmaste busshållplats och gemensam toalett i coronatider och allt…? Nej tack!

Vad är ditt eget förslag?
– Hotell i stan! Så vi slipper ta färdtjänst om vi ska nånstans och har tillgång till hiss och egen toalett. Vi betalar ju full hyra för lägenheten under den här tiden också.

En sådan begäran är dock inte rimlig enligt hyreslagen menar Hyresgästföreningens jurist William Bränneson Petersson.

– Nej, juridiken ger dem inte rätt att begära hotell för att hissen ska bytas. Om Mitthem håller vad de utlovat med sophämtning och annat så har jag ingen egentlig kritik att framföra, säger han.

Fakta: Mitthems Plusboendekoncept

* Vänder sig de som är 50 år eller äldre utan hemmaboende barn
* Lägenheterna har hiss alternativt marklägenheter
* Alla lägenheter har balkong eller uteplats
* Entréer och tvättstugor är lättillgängliga

Läs också Hemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?" Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.