”Bästa hyresvärden”: Jag förstår att folk inte alltid har det så lätt
I februari utsåg Hem & Hyra Sveriges värsta värdar. Sedan ställde vi oss frågan: Vem är den bästa hyresvärden?
Ett sätt att bedöma det är via Hyresgästföreningens stora undersökning Dinvärd.se, där 150 000 medlemmar har betygsatt nästan 2 000 hyresvärdar.
I ohotad topp, med betyget 93 av 100 möjliga, hamnar Jan Köbin i Sala.
Underlaget är visserligen magert, bara fem svar handlar om honom, men ändå. Om en hyresvärd får det betyget, då kanske han gör något rätt? Telefonsamtal med några slumpvis utvalda hyresgäster bekräftar bilden: Janne fixar allt, han har låga hyror, är jättetrevlig och ger folk chansen, säger de.
Den som verkar mest förvånad över topplaceringen är Jan Köbin själv.
– Nejmen hur sjutton är det möjligt? Det var ju fantastiskt trevligt! Nu får jag akta mig så att jag inte får storhetsvansinne.
Sålde hästarna och sadlade om
Han kommer raskt gående längs Emausgatan i den anrika gruvorten Sala, några mil norr om Västerås. Gatan kantas av tvåvåningshus från olika epoker och Jan Köbin pekar stolt på tegelhuset som för 15 år sedan blev hans inkörsport till en helt ny bransch.
Då hade han just gjort en god förtjänst på en investering och dessutom sålt gården och sina kapplöpningshästar, så någonting behövde han ju köpa, men varför ett hyreshus?
– Jag måste säga som det är: Jag har alltid gillat att äga saker. Ett hotell skulle man ha. Eller ett stort fartyg! säger han med glitter i ögonen.
Och så gillar han att ”hålla på”. Upp och skotta snö på morgonen, fixa en fönsterbräda här, en läcka där. Planera renoveringar och prata med hyresgästerna. Förutom att ägna timmar åt att promenera, träna och tävla med sina ystra portugisiska vattenhundar.
Efter 50 år som egenföretagare i tryckeribranschen tycker Jan Köbin att detta är ett avkopplande pensionärsliv.
– Det är inte alls samma stress som på tryckeriet. Där var det alltid korta puckar och tuff konkurrens, man var tvungen att ha en hög servicegrad. Den inställningen till kunderna har jag nu också, kanske är det därför de är nöjda? Men sen har jag så himla bra hyresgäster också.
På vilket sätt då?
– De är trevliga och tillmötesgående. Det är aldrig någon som ringer och är sur. Visst kan det vara fel på någonting, men då får jag fixa det. Så det är inga bekymmer.
Endast i ett av sina 14 hyreshus har han upplevt problem. Grannar klagade på varandra och det var svårt att komma fram till en lösning.
– Den fastigheten sålde jag. Jag orkar inte med sådant tjafs, det är det inte värt, då är det roliga borta.
Vill inte förhandla
Hyressättningen sköter Jan Köbin genom att lägga sig lite under den allmänna höjningen i Sala. I år, i spåren av corona, blir det ingen hyreshöjning alls för de flesta.
Men förhandla med Hyresgästföreningen? Nej, det vill han inte.
– Jag vill fixa det själv, det är mycket enklare. Och det är aldrig någon som har klagat på hyran. Nere på stan har jag en lägenhet på 140 kvadratmeter och med hyra på 9 035 kronor. Det är lågt, men där höjer jag inte, för där tycker jag smärtgränsen går.
Så är han heller inte ekonomiskt beroende av sina fastigheter. Jan Köbin lever på pensionen och tar inte ut någon lön. Ekonomin i den enskilda firman är därför ”väldigt bra”, men även om han hade tagit ut lön skulle den gått med vinst, säger han.
Bästa hyresvärden: bara att fixa
Många vill bo i Jan Köbins lägenheter och han skulle kunna välja dem som har mest stabil ekonomi. Ändå ratar han inte någon på grund av skulder eller osäkra inkomster. Han har sett många exempel på att folk kommer igen om de får chansen.
Flera gånger har han betalat elräkningen åt hyresgäster som fått elen avstängd och gjort avbetalningsplaner för dem som kommit efter med hyran.
– Jag förstår att folk inte har det så himla lätt, alltid. Ibland tänker jag att man kanske stjälper dem om de får större skulder, men hittills har de rett ut det. Däremot har jag blivit mer försiktig med att ta in missbrukare, för då kommer det ofta en svans som stör andra.
Så vilka råd kan du ge till andra hyresvärdar?
– Man måste vara positiv till hyresgästerna. De flesta klagar bara om det finns något att klaga på. Då är det bara att fixa det. Om man har valt det här jobbet får man inte vara rädd för besvär, men har man personlig kontakt med hyresgästerna så är det ett väldigt roligt jobb.
I Hem & Hyra nr 2-2021 efterlyste vi läsarnas nomineringar till Sveriges bästa hyresvärd. Här är några svar:
Bästa hyresvärden måste vara Eksta i Kungsbacka. Har man något problem så kommer dom direkt! Vi fick renoverat hela lägenheten efter bara 10 är. Nu får vi nya kök med köksluckor, bänkar, modern vattenkran, fläkt och kakel. Vi har fått bygga två uteplatser och förråd, fått staket runt ”vår” trädgård m.m. Alltid lätta att ha att göra med!
/Lena Norrhede, Kungsbacka
Vår hyresvärd Mart Saamel måste vara den bästa hyresvärd som finns. Han renoverar lägenheterna försiktigt och utan lyx när en hyresgäst flyttar ut. Utrustningen i huset, tvättmaskiner, sopskyfflar, snöröjning mm sköts perfekt. Han förhandlar med Hyresgästföreningen om hyran, det känns tryggt. Han har en grundsyn att ta hänsyn till oss hyresgäster när det är dags med upprustningar och renoveringar. Trots (eller på grund av) att huset byggdes på 40-talet är det ett toppenhus att bo i.
/Eva och Ingemar Johansson, Eskilstuna
Jag vill nominera min hyresvärd Vänersborgsbostäder. De är snabba på att bemöta serviceåtgärder och lägger ned mycket energi på att öka trivseln bland sina hyresgäster. Vänersborgsbostäder satsar även stort på att underhålla sina bostäder, i exempelvis i form av snålare och miljövänligare energikonsumtion.
/Robert Zackrisson, Vänersborg
Jag nominerar min hyresvärd Lövgrens Fastigheter AB. De är alltid trevliga och fixar problem samma dag man ringer till dom. Fräscha, renoverade lägenheter, man möts alltid av ett leende när man besöker dom på kontoret. Aldrig omöjliga, dom fixar så att allt blir löst från bådas sidor på bästa sätt.
/Marina Sacak, Motala