Bättre arbetsmiljö på regionkontoret i Göteborg
Det var i september som Hem & Hyra rapporterade om larmet till Arbetsmiljöverket. Bakom anmälan stod samtliga skyddsombud och fack på Hyresgästföreningens regionkontor i Göteborg.
Anmälan beskrev långvariga problem med hög arbetsbelastning, utdragna sjukskrivningar, stress och hög personalomsättning på regionkontoret, som har ungefär 90 anställda.
Arbetsgivarens insatser kom ofta för sent, enligt skrivelsen, och som en reaktion på akuta problem snarare än som en del i ett förebyggande arbete för en stabil arbetsmiljö.
Ett halvår senare ser läget delvis annorlunda ut. Regionledningen har bland annat sett över chefshandböcker, rutiner och ansvarsfördelning, både regionalt och nationellt. Man har också ordnat utbildning för chefer och personal om hot och våld, arbetsmiljö och rehabilitering.
Därför har personalorganisationerna nu valt att dra tillbaka sin anmälan hos Arbetsmiljöverket. Enligt Kim Weinehammar, huvudskyddsombud under perioden, har arbetsgivaren gjort sitt bästa för att svara på kritiken.
– De försöker vara proaktiva och inte bara reaktiva. Det var precis vad vi ville. Även om allt inte är löst ännu så går det åt rätt håll. Det handlar om att bygga en grund för att det ska bli bättre på sikt.
För ett drygt år sedan sjösattes en stor omorganisation på regionkontoret i Göteborg. Den har bidragit till att arbetsmiljön krävde ett omtag, menar regionchef Pedram Kouchakpour.
– Det här var ett nödvändigt arbete att göra. Historiskt sett ligger vi inte dåligt till, men nu har vi bättre förutsättningar. Jag ser en annan trygghet, hos både chefer och medarbetare.
- Har sitt nav i Göteborg men omfattar ytterligare tolv kommuner, från Varberg i söder till Stenungsund och Orust i norr.
- Nästan 75 000 västsvenska hushåll är medlemmar.
- Rymmer 13 hyresgästföreningar, varav sju i Göteborg. Cirka 200 lokala hyresgästföreningar, cirka 130 gårdsföreningar.