Bedragare i farten – så gör du när ”värden” ringer på
Tillvägagångssättet är klassiskt. Det ringer på dörren. Utanför står en person med välsmort munläder som myndigt förklarar att han behöver komma in i lägenheten för att kolla brandsäkerheten eller elementen eller ventilationen eller vad han nu hittar på.
En timme senare kan du om du har otur ha fått dina konton tömda, dina värdefullaste föremål stulna eller också har du blivit övertalad att skriva på ett affärsavtal som du egentligen inte var intresserad av.
– Det här problemet har funnits i decennier och kommer att finnas kvar om ytterligare några decennier. De här människorna agerar ofta väldigt fult. Många är inriktade på att lura äldre personer, säger Mikael Hedström, talesman för polisen i Gävleborg.
Både Sandvikenhus och Hoforshus har den senaste tiden gått ut själva och varnat sina hyresgäster för att det förekommer bedrägeriförsök utförda av personer som uppträder som om de vore utskickade av företagen.
I Sandviken fick hyresgäster besök av personer som påstod sig vara ute för att kontrollera brandsäkerheten som förevändning för att gå in i lägenheterna. I Hofors var det elementen som behövde kontrolleras.
Bostadsföretagen har gått ut till hyresgästerna och klargjort att man själva inte gör den typen av besök oanmälda eller utan att kunna visa legitimation.
Även på andra håll inom Aros-Gävle-regionen, det vill säga Västmanland, Uppsala och Gävleborgs län, är det här ett välkänt fenomen.
– De här personerna har stor rörlighet. De betar av stad för stad. När vi går ut och rapporterar via media drar de snabbt vidare till nästa ställe. Metoderna kan variera, säger Mikael Hedström.
Vad är de ute efter?
– Det kan vara att komma in i lägenheten för att se vad som finns att stjäla eller att lura till sig betalkort och kod.
Vad gör man som hyresgäst?
– Kräv alltid legitimation innan du släpper in någon okänd. Blir du ändå osäker – be personen vänta utanför medan du ringer hyresvärden och kontrollerar. Är det inte deras personal ska du skynda dig att ringa 112.
Hur ska en hyresvärd agera?
– Det är önskvärt att de agerar brottsförebyggande genom att påminna sina hyresgäster att alltid begära leg och genom att vänja hyresgästerna vid att de alltid får information i förväg när någon behöver gå in i lägenheten. Använd e-post eller sms för att kommunicera.
Och om man blivit blåst?
– Då ska man inte tveka att omedelbart göra en anmälan. Vi märker att många känner sig dumma och därför väntar med att anmäla. Men det finns inget att skämmas över. De här är personer med ett otroligt munläder som är ute för att luras eller stjäla.
- Var kritisk mot okända besökare. Begär legitimation och försök att kontrollera den. Ofta finns telefonnummer för kontroll.
- Om du släpper in någon okänd person, var uppmärksam på att inte fler personer smiter in när du är distraherad.
- Ha gärna ytterdörren låst när du är hemma, så att ingen tar sig in utan att du märker det.
- Förvara helst inte stora summor pengar hemma.
- Var försiktig med bankkort, bankomatkoder och även portkoder.
- Förvara inte koden till bankomatkortet tillsammans med kortet.
- (Ur polisens tips och råd för hur man skyddar sig mot brott, polisen.se)