Begär omförhandling av hyran hos Centerplan

Göteborg Hyresgästföreningen begär nu omförhandling av årets hyresuppgörelse med bolaget Centerplan. Detta beror bland annat på att utlovade förbättringar i bolagets områden inte genomförts.

​-  Dessutom har det under senare tid kommit fram mycket ny information om hur Centerplan sköter sina fastigheter, säger Göran Moberg, förhandlingschef hos Hyresgästföreningen Region Västra Sverige.

–   Det är ett av skälen till att vi har beslutat att begära omförhandling av årets hyresuppgörelse. Bland annat kommer vi att kräva betydligt fler åtgärder från bolagets sida för att förbättra både den yttre och inre miljön.
Årets hyresuppgörelse mellan Centerplan och Hyresgästföreningen som blev klar under våren innebar hyreshöjningar på tre procent i bolagets lägenheter i Frölunda och på Hisingen. I Bergsjön blev höjningen 2,25 procent och gäller från 1 maj i år.
Överenskommelsen slöts trots att föreningen redan tidigare var medveten om att det finns stora brister i bolagets sätt att sköta förvaltning och service. I den stora SCB-undersökning som genomfördes 2007, där hyresgästerna betygsatte vardagsskötseln hos sina hyresvärdar, hamnade Centerplan i det nedre bottenskiktet. 2008 fick därför Centerplan nöja sig med oförändrad hyra.
–  Att förhandlarna i år ändå gick med på en höjning berodde framförallt på att man var orolig för att områdena skulle genomgå ytterligare försämringar, säger Göran Moberg.  Just i Bergsjön finns dessutom en åtgärdsplan kopplad till överenskommelsen där bolaget har förbundit sig att genomföra en rad förbättringar och som förhandlarna bedömde var viktiga för hyresgästerna.
Detta till trots har hyresuppgörelsen mötts av kritik både från enskilda hyresgäster och från lokalt förtroendevalda inom Hyresgästföreningen. Hyresgästerna har ifrågasatt varför de ska betala en högre hyra när samtidigt underhåll och service inte har förbättrats.
Andra kritiker har påpekat att höjningen går stick i stäv med satsningen på kvalitetshyror, där en av grundtankarna är att den boendekvalitet som erbjuds också ska avspeglas i hyresnivån.
–  Det innebär att hyresvärdar som erbjuder hög kvalitet ska kunna få ut högre hyror än hyresvärdar som missköter sig, säger Göran Moberg. Därför rimmar det förstås lite illa med intentionerna bakom kvalitetshyra att gå med på en så pass stor höjning för ett bolag som Centerplan.
 
 

Fakta: Så gjordes undersökningen

Fakta:
Under 2009 ska Centerplan genomföra följande åtgärder i Bergsjön enligt överenskommelsen:
Nytt tak på Atmosfärgatan 29-35 och 37-47Förstärkt periodiskt underhåll, målning och tapetsering på AtmosfärgatanÖversyn av entréer AtmosfärgatanReparation (omkittning) av fönster i vissa av höghusen på KosmosgatanÖversyn och reparation av samtliga lekplatser på AtmosfärgatanÖversyn av tvättstugor i BergsjönSärskild tvättning av entréplan AtmosfärgatanSärskild tvättning av trapphus Atmosfärgatan 25-47

Läs också Unik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030 Hyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt” Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Värden som tröttnade på Fastighetsägarna – "Krav som hyresgästerna inte har råd med" Rekordhöga hyreskrav i Stockholm och på Gotland – privatvärdar vill höja hyran med upp till 15,4 procent

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.