Benjamin kämpade i två år för en laddplats – fick ställa bilen obevakad i stan
Enligt Sveriges klimatmål ska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter minska med minst 70 procent till år 2030, och dessutom vara nere på noll år 2045. Men Hem & Hyras kartläggning av de största bostadsbolagen i Småland, Östergötland och Blekinge visar att långt ifrån alla hyresgäster erbjuds laddningsmöjligheter för elbil.
En av dem som upplevt problemen är Benjamin Anselmo, som bor hos kommunägda Växjöbostäder. För flera år sedan skaffade han en hybridbil, som går på både el och bensin. Beskedet från bostadsbolaget var att det inte gick att installera en laddplats vid parkeringsplatsen där han bor.
– Men jag visste att det var tekniskt genomförbart. I mitt yrke som arkitekt har jag medverkat vid byggnationer, där hemmaladdare för elbilar installerats.
I två år tvingades Benjamin ladda bilen vid en offentlig parkering, cirka en kilometer ifrån hemmet.
– Det innebar vissa merkostnader. Det kändes även olustigt att under längre perioder behöva ställa bilen obevakad nattetid inne i stan, säger han.
Drev fram ett pilotprojekt
Benjamin tog till slut kontakt med flera ledande politiker i Växjö och gjorde dem uppmärksamma på den problematiska situationen. Några månader senare startades ett pilotprojekt för hemmaladdning i Växjö och Benjamin och fem andra innehavare av egna eller leasade bilar deltar sedan april i år i projektet.
– Nu kan jag ladda bilen på min ordinarie plats i parkeringsgaraget. Det fungerar mycket bra, säger Benjamin.
Den laddstolpe han har nu är personlig och han betalar själv för elen.
– Efter två år, när projekttiden gått ut, kommer min parkeringsavgift att höjas med ett mindre belopp. Det är okej och nu är jag på väg att skaffa en bil som bara går på el, berättar han.
Under år 2022 väntas de laddbara bilarna stå för 60 procent av nybilförsäljningen i Sverige, enligt branschorganisationen Mobility Swedens prognos. Antalet publika laddplatser ökar dessutom i snabb takt.
Endast ett fåtal hyresgäster har tillgång till en laddplats
När det gäller hemmaladdpunkter finns ingen statistik. Men svaren på Hem & Hyras frågor till de största bostadsbolagen i sydöstra Sverige ger en tydlig bild. Fortfarande kan bara ett fåtal av deras hyresgäster ladda elbilar i anslutning till sitt boende.
Stångåstaden i Linköping, som äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, svarar att man i nuläget endast erbjuder 70 laddplatser. Växjöbostäder, med drygt 9 000 lägenheter, kan bara locka med tolv laddpunkter. Kalmarhem ligger något bättre till, med 138 laddplatser. Karlskronahem svarar att man inte har en enda laddstolpe att erbjuda sina hyresgäster. Däremot lockar Karlskrona, Kalmar och en rad andra kommuner alla sina invånare att gå med i elbilspooler, med möjlighet att ladda bilarna i stadsmiljö.
Bostadsbolagen lovar att fler laddningsplatser nära hyresgästernas bostäder ska installeras under de närmaste åren. ”Vi ska ha alla våra parkeringsplatser förberedda för laddstolpar senast 2024”, är beskedet från Kalmarhem. Sista halvåret har intresset ökat. Vi försöker tillgodose allas behov”, meddelar Jönköpings kommunala bostadsbolag Vätterhem.
Länsstyrelsen i Jönköpings län gjorde i slutet av förra året en enkät om hur kommunala energibolag och bostadsbolag arbetar med infrastruktur. Bostadsbolagen i Aneby och Vaggeryd sva-ade att deras hyresgäster inte efterfrågar laddningsmöjligheter, och att inga planer finns på att installera sådana.
Witalabostäder i Vetlanda svarade att man fått frågor från sina hyresgäster om hemmaladdning. Witalabostäders vd Patrik Styrbjörn skriver till Hem & Hyra att man nästa år planerar att börja uppföra laddningsinfrastruktur, som omfattar cirka hundra parkeringsplatser.
Texten är skriven av frilansjournalisten Fredrik Loberg.
När Hem & Hyra frågar hur laddstrategin ser ut hos ett par av allmännyttorna i Sydost blir det tydligt att de kommit olika långt i frågan.
Stångåstaden, Linköping
Har en laddstrategi som företagsledningen har antagit. Laddstrategin behandlar bland annat frågan om etablering av hemmaladdning för hyresgästerna. Idag har de cirka 70 stycken icke-offentliga laddplatser (hemmaladdningar) att erbjuda sina hyresgäster och de bygger succesivt ut med flera laddplatser utefter kundunderlaget.
Växjöbostäder
Har ett uppdrag från styrelsen att tillsammans med bolagskoncernen eftersträva tillgång till laddning för hyresgästerna. Arbete pågår för fullt med att hitta vägar framåt och formerna är ännu inte satta. I dagsläget har de 12 att erbjuda sina hyresgäster. Dessa är av typen personlig laddning, alltså att en hyresgäst hyr platsen och har full tillgång till den. Arbetet som de genomför är del av strategin att jobba för ett hållbart Växjö.
Hyresbostäder i Norrköping AB
Ledningen har tagit beslut om en policy gällande elbilsladdning och denna policy arbetar de efter. De uppger även att de följer utvecklingen mycket noga för att se hur marknaden utvecklas och i vilken omfattning de behöver förstärka infrastrukturen kopplat till elbilsladdning och hur många laddare som efterfrågas. Idag (maj 2022) har de 14 enskilda laddare (som du kan förhyra) i Klockaretorpet, 8 laddare i kvarteret Domaren, 6 laddare i samarbete med Apcoa i Sandbyhov och ett fåtal laddare i samarbete med Klövern i Kopparhusen. De kommer successivt att bygga ut fler laddkluster och ytterligare ca 10-15 laddare ligger redan i piplinen.
Kalmarhem
En laddstrategi ingår i deras mobilitetsstrategi. I dagsläget har de 138 laddplatser att erjuda hyresgästerna och de har bestämt att samtliga av deras parkeringsplatser ska vara förberedda för laddstolpar senast 2024. Kunden ska då kunna avropa att få en stolpe på den p-plats man hyr.
Karlskronahem
Har ingen strategi för laddstolpar och har i nuläget inga laddstolpar att erbjuda sina hyresgäster. De ser just nu över olika möjligheter och alternativ för att ta beslut om en strategi.
Vätterhem, Jönköping
Ledning beslutade 2020 att de ska erbjuda cirka 50 laddplatser till hyresgästerna och att vi därefter ska öka antalet i takt med efterfrågan. Bolaget har idag cirka 100 laddplatser och antalet ökar hela tiden. Under det sista halvåret har de noterat att intresset har ökat och de försöker nu tillgodose allas behov. Men det måste även vara ekonomiskt genomförbart och därför tittar de nu på alternativa lösningar som gör det mer hållbart.