Beslut om tvångsförvaltning – hyresgäster har flytt huset
Ett hyreshus i Luleå har hamnat i ny regi. Hyresgästföreningen ansökte under fredagen om tvångsförvaltning av fastigheten, efter en lång tvist med hyresvärden LKS Holdings.
Och bara timmar senare kom beskedet från hyresnämnden: Huset kommer att tvångsförvaltas, något som är väldigt ovanligt.
En tvångsförvaltning innebär att ansvaret över skötseln och driften av fastigheten hamnar hos en annan part, i det här fallet det kommunala bostadsbolaget Lulebo. Hyresvärden förlorar därmed hyresintäkterna från fastigheten, som landar hos den nya förvaltaren.
– Hyresgästerna lever idag med mycket allvarliga brister i boendet och Hyresgästföreningen menar att hyresvärden inte avser att åtgärda bristerna, säger Susanne Lindmark, jurist på Hyresgästföreningen, och fortsätter:
– Den mest allvarliga bristen är att hyresgästerna nu saknar tillgång till hushållsvatten. Sedan en längre tid tillbaka har några av lägenheterna i fastigheten inte heller haft fullgod värme. Hyresvärden har åtagit sig att åtgärda problemen med värmen, bland annat genom en förlikning i hyresnämnden i augusti 2023 men problemen kvarstår.
Hon berättar att Luleå kommun har stängt av vattenleveransen, på grund av att hyresvärden inte har betalat flertalet fakturor.
– De senaste veckorna har dessutom hushållselen stängts av för hyresgästerna vid ett antal tillfällen, säger hon.
Vad innebär en tvångsförvaltning för hyresgästerna?
– Lulebo har åtagit sig att förvalta fastigheten. Det är mycket positivt att allmännyttan i Luleå tar detta stora samhällsansvar. I det här fallet innebär det i första hand att tillse att hyresgästerna har tillgång till hushållsvatten, el och värme.
Hyresgäst välkomnar tvångsförvaltning
I dagsläget är det bara en hyresgäst kvar i huset. Lars Wikström är en av flera hyresgäster som flyttat ut från fastigheten. För två veckor sedan fick han en ny lägenhet. Han är glad att det blir tvångsförvaltning av huset.
– Hyresvärden har hela tiden försökt att få ut oss från huset. Jag hoppas att det här kan leda till något bättre, säger han.
När Hem & Hyra kommer i kontakt med hyresvärden, LKS Holdings, känner de inte till hyresnämndens beslut om tvångsförvaltning.
– Det låter som ett skämt. Kan hyresnämnden fatta beslut om det här utan att ens höra vår sidan av det hela? Jag kommer att kontakta min jurist nu direkt och vi kommer att ta det här vidare, säger företagets representant.
Han berättar vidare att fastigheten är i stort behov av renovering och underhåll, att det finns en vattenläcka i huset och att problemet med värme, vatten och el hör samman med det. Enligt honom har renoveringar försvårats av att hyresgäster inte släppt in företaget i lägenheterna. Han hade också önskat större samarbetsvilja från Hyresgästföreningen.
– Hade de bara varit mer realistiska hade vi kunnat lösa de här problemen. Vi har haft vatten som runnit ner i källaren i flera månader. Det är mögelbildning och silverfiskar. Jag har så mycket bevis. Min jurist kommer att titta på hur hyresnämnden kunde fatta det här beslutet och hur vi tar det vidare, säger hyresvärden.