Biltrafik engagerar i Majorna
– Jag var totalt livrädd när barnen var små. Det är jag nu med. Det är för höga hastigheter i ett sådant här område.
Det säger Ann Rundquist, Majornabo sedan länge och mamma till två barn på 12 och 14 år. Familjen bor på Godhemsgatan och har genom åren rört sig mycket i området, både till fots och på cykel.
– Då ser man vad trafiken gör och hur man drabbas. Det finns stora, barnvänliga gårdar här. Men trafikmiljön utanför gårdarna känns farlig. Man är rädd för att låta barnen gå till skolan. Det är många föräldrar som väljer att köra sina barn dit, trots att de bor i stadsdelen, säger hon.
För att bidra till en lösning ingår Ann Rundquist i en trafikgrupp som startade i Majorna för snart två år sedan, i Hyresgästföreningens regi och inom ramen för projektet Ekologisk stadsdel Majorna 2.0.
Tanken är att försöka påverka politiker till förmån för en bättre och tryggare trafikmiljö i stadsdelen.
Nyligen föreslog gruppen en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen i Majorna, tillsammans med Hyresgästföreningen Västra Göteborg.
Idén fick flera hundra röster på Göteborgs stads hemsida, vilket ledde till att frågan togs upp av politikerna i trafiknämnden. Där blev det dock avslag.
– Då blev man lite trött. Men nu tar vi nya tag. Vi är inte nöjda med att det inte händer något, säger Ann Rundquist.
Trafikgruppen har också ordnat flera trafikvandringar och cykelturer med inbjudna politiker och tjänstepersoner, för att visa på krångliga trafiklösningar i närområdet. Man har även hållit flera workshops med nyckelpersoner inom politik och förvaltning.
Tvåbarnspappan Johan Möller bor på Djurgårdsgatan och har länge upplevt biltrafiken i området som ett stort problem, framför allt just för barn – på kort sikt när det gäller risken att bli påkörd, och på längre sikt med alla avgaser. Han upplever att gruppen har haft beslutsfattarnas öra, och hade därför hoppats på större, konkret genomslag.
– Responsen är väldigt positiv. Men sedan när det verkligen gäller… Biltrafik är alltid prioriterad, den kommer alltid först. Och alla andra måste underordna sig. Det blir väldigt svårt, särskilt för barn, säger han.
Trafikgruppen har även förslagit fler cykelbanor som är separerade från biltrafik, bilfria gator och bättre övergångsställen och trafikljus.
- Projektet Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 handlar om att ställa om till en mer hållbar livsstil. Det har pågått i två år, och avslutas vid årsskiftet.
- Cykling och trafik har varit en viktig beståndsdel i projektet, som även omfattar återbruk/avfall och stadsnära odling.
- Hem & Hyra har tidigare berättat om Folkköket, kvartersvalutan Majorer, säkrare cykelförvaring, Fixoteket och Megaloppis.
- Bakom Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 står Hyresgästföreningen samt hyresvärdarna Familjebostäder, Poseidon och Bostadsbolaget.
- Läs mer om bakgrunden till projektet här.
Alla göteborgare kan lämna in idéer till kommunen om hur staden kan utvecklas. Förslaget publiceras på stadens hemsida under 90 dagar, där andra kan rösta på det. Politikerna i ansvarig nämnd tar upp de idéer som får mer än 200 röster för beslut. Läs mer här.