Carolas son blev sjuk av bostaden – värden vägrar ersättning
I nästan ett år bodde Carola Persson i ett äldre och medfaret hyreshus i centrala Hudiksvall. Under den tiden försämrades femårige sonens hälsa drastiskt. Sedan han varit inlagd på sjukhus med stora andningssvårigheter konstaterade läkarna enligt ett intyg att han utvecklat en stark allergi mot mögel.
– Under en period fick jag inhalera honom nästan varje natt, berättar Carola.
Femåringens problem visade sig bottna i undermålig ventilation i sekelskifteshuset i kombination med gamla fuktskador.
Kommunens miljökontor skriver efter en inspektion att inomhusmiljön i lägenheten som Carola hyrde utgör en olägenhet för människors hälsa.
”Det är inte lämpligt att hyresgästen med familj fortsätter bo i lägenheten eller att lägenheten hyrs ut till annan hyresgäst i lägenheten och källarens nuvarande skick”, varnar miljökontoret i en rapport som sedan följdes av ett föreläggande från den ansvariga nämnden ställt till fastighetsägaren om att åtgärda ventilation, avvikande lukt och fuktskador före ett visst datum.
Vid ett återbesök på sjukhuset var läkarna tydliga med hur farligt det var för Carola Perssons son att fortsätta vistas i miljön som han tagit så stor skada av.
I ett intyg rekommenderade en barnallergolog familjen att snarast flytta till en bostad med en bättre och mer allergivänlig miljö.
– En timme senare hade vi sagt upp hyreskontraktet. Samma dag tog vi våra grejer och flyttade in som inneboende hos min pojkvän med väskor som fortfarande står ouppackade. Efter det har sonen blivit avsevärt bättre.
Carola säger att hon som förälder haft otroligt dåligt samvete för att hon flyttat in i en bostad som sonen blivit sjuk av.
– Men det är också en jättesorg att i all hast tvingas lämna sitt hem utan att ha en ny bostad att flytta till.
Carola Persson har begärt att få tillbaka hyran för de sista tre månaderna hon bodde i huset samt ersättning för möbler, kläder, sängkläder med mera som förstörts i den misstänkt fuktskadade lägenheten. Men att föra dialog med hyresvärden Eva Bouveng om hyresnedsättning och ersättning för förstört lösöre har visat sig vara svårt.
Ärendet har därför hamnat hos hyresnämnden för begäran om medling. Det är dock någonting som kräver att båda parter är delaktiga.
– Det är otroligt trist att det blivit så här. Jag vill ju inte ha någon konflikt, utan är bara ute efter att få till en lösning på ett problem som lett till att ett barn blivit sjukt, säger Carola Persson.
Den konversation via sms och e-post som finns dokumenterad hos hyresnämnden visar att hyresvärden Eva Bouveng, en företagare med adress i Saltsjöbaden, inte varit intresserad av att diskutera en frivillig uppgörelse.
– Jag har försökt, försökt och försökt. Men hon vägrar prata med mig. Det känns bara hopplöst, säger Carola Persson om den låsta situation som nu uppstått.
På måndagsförmiddagen lämnade Eva Bouveng in ett yttrande till hyresnämnden som kan tolkas som att hon heller inte är intresserad av att delta i en medling.
En utläggning om fel som hyresgästen påstås ha gjort sig skyldig till avslutas med orden ”så vad ska medlas?”.
Hem & Hyra har pratat med Eva Bouveng vid flera tillfällen för att ge henne möjlighet att kommentera innehållet i kommunens föreläggande och Carola Perssons kritik. Hon har också fått frågor via mejl.
– Jag tycker det här är hemskt. Jag blir framställd som en förfärlig människa och det kan jag lova att jag inte är, säger hon.
Eva Bouveng säger också att lägenheten nu är åtgärdad enligt det program i sju punkter som konsultföretaget Ocab tog fram som ett svar på föreläggandet.
– Om Carola bara lugnat ned sig lite, och inväntat fakta, hade hon kunnat bo kvar.
Eva Bouveng vill annars inte svara på de frågor som Hem & Hyra ställt till henne, utan hon hänvisar till sitt yttrande till hyresnämnden.
Av yttrandet framgår att Eva Bouveng inte haft några invändningar mot kommunens myndighetsutövning, anlitat Ocab, fått fram en åtgärdsplan för att få till en bra inomhusmiljö och att allting var klart 22 oktober.