Annons

Boende kräver stopp på sopkaos

Malmö Äckligt, svinigt och ”en julafton för råttorna”. Så låter klagomålen från boende i Lindängen som tröttnat på nedskräpning och överfulla soprum.

Soprummen i höghusen på Lindängen svämmar över av skräp och sedan i våras har en lång rad klagomål nått miljöförvaltningen. Hyresgästerna berättar om soprum som inte töms tillräckligt ofta, och om matrester, blöjor och trasiga möbler som slängs i vanliga sopkorgar eller på gatan bland höghusen på Lindängen.

– Vi bor i en sophög, säger hyresgästen Marlene Kroon på Kantatgatan som menar att hyresvärden Willhem struntar i problemet.

Läs ocksåWillhem skickar felaktiga inkassokrav till sina hyresgäster – Neah, 32: "Känner mig hemsökt"Neah Udén känner sig hemsökt av sin hyresvärd Willhem, som gång på gång skickat ut felaktiga påminnelser om hyresinbetalningar.

Nedskräpningen eskalerade i våras efter att Willhem satt igen sopnedkasten i trapphusen, i ett misslyckat försök att få de boende att sortera sina sopor i källaren. Men kaoset fortsatte även efter att hyresvärden öppnat sopnedkasten i ett av husen.
– Folk varken vill, vågar eller orkar gå ner i soprummen och i stället slängs skräpet i trappuppgången och varsomhelst. Det har inte blivit bättre, säger Marlene Kroon och berättar att källargången i hennes hus vid flera tillfällen varit blockerad av stora svarta sopsäckar där folk samlat flera dagars avfall.

Annons

– Det är inte frågan om utan när någon tycker det är spännande att tända på skräpet, säger hon.
Hyresvärden Willhem är väl medveten om nedskräpningen, sedan miljöförvaltningen gjort en rad inspektioner och krävt en handlingsplan för hur de tänker skärpa renhållningen.
– Just nu avvaktar vi för att se om det blir någon effekt av de åtgärder de satt in under sommaren. Men vi tar problemet på allvar och håller ögonen på dem, säger miljöinspektören Martin Dahl.
Willhems lokale områdesförvaltare Thomas Eklöf menar att de har försökt få bukt på nedskräpningen.
– Vi har förstärkt med personal och tar bort sopor så gott som dagligen. Vi har öppnat upp sopnedkast på ett par ställen så nu vill vi ge det lite tid för att se om det blir bättre, säger Thomas Eklöf.

Han tycker att det är ”olyckligt” att de boende inte sett någon förbättring.
– Vi kan inte ha folk på plats dygnet runt, säger han.
Den lokala hyresgästföreningen Motetten/ Linden har försökt få till en förändring med förvaltaren i över ett år, enligt Bjarne Rasmussen, kassör i föreningen.
– Det stämmer inte att de tömmer soporna dagligen. Det är väldigt skitigt i soprummen och i området, och ingenting händer trots att vi haft flera möten. Dessutom byter de personal som andra byter kalsonger så kommunikationen fungerar dåligt, säger Bjarne Rasmussen.
Han medger att det är ett komplext problem och att hyresgästerna också har ett ansvar att hålla rent omkring sig.
– Men i slutändan faller det på Willhem att sköta renhållningen, säger Bjarne Rasmussen.

Annons
Läs ocksåHyreshöjningskaos: Eva fick vänta 14 månader på svar
Läs också Kyl och frys förstördes av kvarlämnad mat – hyresgäst krävs på 100 000 kronor Här gnager råttorna sönder hyresgästernas bilar: ”Tänk om bromsarna slutar fungera” Oro blandat med hopp efter bostadsbolagets försäljning: "Undrar om det kan bli sämre"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.