Bolag får hösten på sig åtgärda brister
I våras knackade Hyresgästföreningen dörr i Wonna I de Jong Fastigheters lägenhetsbestånd i Malmköping. Det visade sig att många hyresgäster tycker att det tar väldigt lång tid för bolagets representanter att åtgärda sådant som behövde fixas i lägenheterna.
Hyresgästföreningen krävde att bolaget skulle lämna in en plan på hur bristerna ska åtgärdas, senast den 30 juni. Om så inte skedde hotade hyresgästföreningen med att driva ärendet vidare till hyresnämnden.
Wonna I de Jong Fastigheter lämnade in åtgärdsplanen i tid och har nu hösten på sig att åtgärda bristerna. Enligt Andreas Berglund på Hyresgästföreningen i Region Mitt handlar det till största delen om underhåll inne i lägenheterna, som byte av tapeter, golvslipning och att åtgärda droppande kranar.
– Nu är det upp till hyresgästerna att höra av sig om inte hyresvärden följer åtgärdsplanen. Våren 2014 kommer vi att ha ett uppföljningsmöte och se hur det har gått, säger Andreas Berglund.
Läs också
http://www.hemhyra.se/sodermanland/hyresvarden-ar-omojlig-att-fa-tag-pa