Bolaget: ”Visste att det skulle bli väldigt starka reaktioner”
– Vi visste att det skulle bli väldigt starka reaktioner. P-platser och tvättstugor är alltid något som folk har mycket åsikter om.
Det säger Tobias Odsvik, områdeschef för Bostadsbolaget i västra Järnbrott. Här har den kommunala hyresvärden infört tillståndsparkering för cirka 1 300 hushåll, som ett pilotprojekt.
I praktiken betyder det att bolaget sagt upp alla avtal om personliga parkeringsplatser, cirka 1 000 stycken. Hyresgäster kan i stället teckna avtal om tillståndsparkering, och parkera där det är ledigt. Antalet tillstånd har begränsats till två per lägenhet.
Många hyresgäster var upprörda på informationsmötena, minns Tobias Odsvik.
– De flesta tyckte att det var en försämring. De trodde att de skulle komma dit och diskutera. Men beslutet var redan taget av Framtiden.
Det nya, digitala systemet infördes 1 maj i år. Då hade samtliga hyresgäster accepterat de nya villkoren, utom två. De fick senare rätt att behålla sina personliga p-platser efter ett beslut i hyresnämnden.
Uppdraget att övergå till tillståndsparkering kommer från stadens politiskt styrda bostadskoncern Framtiden. Utgångspunkten är att bilflottan på sikt ska krympa. Parkeringsytorna behövs för att frigöra mark åt nya hus.
Det bidrog till Bostadsbolagets val att lägga pilotprojektet i ett av sina största bostadsområden. Runt Dragspelsgatorna behöver parkeringsytan utnyttjas så smart det går, på grund av pågående och kommande byggen i området.
Numera fungerar det nya parkeringssystemet bra, bedömer områdeschef Tobias Odsvik.
– Vi har kört runt med drönare. Jag har inte upplevt att folk har svårt att hitta plats. En del har sagt upp sina platser också.
Pilotprojektet har gett en del viktiga lärdomar, konstaterar han.
– Det är massa grejer man tänker på i efterhand, saker man skulle ha gjort i en annan ordning. Man får nog förhandla om kontrakten, till exempel.
Om drygt ett år ska tillståndsparkeringen i Järnbrott utvärderas. Systemet införs sannolikt inte på fler håll inom beståndet innan dess.
– Det är en ganska stor apparat. Men man gör ju inget pilotprojekt utan ambition att det ska bli tillståndsparkering överallt, inte bara här, säger Tobias Odsvik.
Hyresgästen Rolf Lysell, en av de två som fick rätt att ha kvar sin personliga p-plats, får inte byta till en p-plats utan trappa. Är det inte bara att flytta betongklumpen med skylten på?
– Jag hänvisar till hyresnämndens beslut. Då har han ju den platsen. Mer än så gör vi inte. I så fall får han gå till hyresnämnden igen.
Är det en principsak för er?
– Nej, vi rättar oss efter hyresnämndens beslut. Då fick han sin plats, som han ville och som han stred för.
Bostadsbolagets nya tillståndsparkering gäller hyreshusen på Norra och Södra Dragspelsgatan samt Pianogatan i Järnbrott, Göteborg.
Parkering och betalning styrs numera via en app i telefonen. Kundnumret är ens mobilnummer, och man behöver även ha bank-id. Betalningen sker via autogiro.
Då alla inte har tillgång till mobil eller bank-id har Bostadsbolaget ordnat speciallösningar åt ett 30-tal hushåll. Ett 20-tal personer har också särskilda p-tillstånd.
Stadens allmännyttiga bostadskoncern Framtiden har beslutat införa tillståndsparkering i all sin nyproduktion. Koncernledningen har också bestämt att de kommunala bostadsbolagen successivt ska införa tillståndsparkering i sitt befintliga bestånd.
Tillståndsparkering innebär att man betalar för att få parkera inom ett visst område, men utan att ha en egen parkeringsplats. Pilotprojektet i Järnbrott ska utvärderas efter två år. På sikt är tanken att tillståndsparkeringarna ska rullas ut över hela staden.