Annons

Bostadsbolag snabba med inkassokrav

Nyheter Den som är sen med hyran hos landets kommunala bostadsbolag får i många fall ingen påminnelse. Det blir inkassokrav direkt, med extra kostnader och risk att hamna hos Kronofogden.
Foto: Getty images
Vätterhem låter den obetalda hyran gå direkt till inkasso.

Fyra av fem – 40 av 50 – av de största allmännyttiga bostadsbolagen i Sverige skickar inte längre ut någon påminnelse vid sen hyra utan går vidare med ett inkassokrav direkt. Sedan kan ärendet gå till Kronofogdemyndigheten med ytterligare avgifter och risk för vräkning.

Sveriges Allmännytta, tidigare Sabo, skriver i sina riktlinjer vid försenad hyresbetalning att ”en påminnelse bör skickas cirka en vecka efter förfallodagen. Om hyresgästen ändå inte betalar hyran inom ytterligare någon vecka kan ett inkassokrav skickas”.

Läs ocksåJO kritiserar hyresnämnden - hyresgäst vräktes när mejl skickades till fel personHyresnämnden i Linköping får kritik av JO efter att ha skickat handlingar till fel mejladress.

– Det är vår rekommendation, men bostadsbolagen får välja själva hur de gör. Det finns ingen skyldighet att skicka påminnelse men det kan anses vara god sed att göra det innan man går vidare med strängare åtgärder i form av inkassokrav, säger Tove Höckert, jurist på Sveriges Allmännytta, som har cirka 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag som medlemmar.

Hem & Hyras sammanställning visar att bostadsbolagen har helt olika strategier. De som förespråkar snabba inkassokrav menar att det får folk att skärpa sig när det gäller betalning av hyran. I många fall räcker det att hyran är sen med fem-sex dagar för att kravet ska hamna i brevlådan. Inkassoföretaget har då lagt på en extra avgift på 180 kronor.

Stockholmshem, Familjebostäder i Stockholm och Poseidon i Göteborg är tre av bolagen som inte skickar ut någon påminnelse innan ett inkassokrav. De förklarar det med att ett ärende som gäller utebliven hyresbetalning ska gå fort.

Läs ocksåParet släppte inte in hantverkare – kastas ut från femma på SöderTvådelad bild med lägenhetsdörr i trapphus och en lägenhetsvägg där hantverkares händer skrapar bort färg med verktyg.

– Eftersom det står i hyresavtalet att hyran ska betalas samma tid varje månad så finns ingen anledning att påminna om det, säger Thomas Mundebo vid Stockholmshem.

Men nio av de 50 största bostadsbolagen inom allmännyttan arbetar mer aktivt med att påminna innan ett inkassokrav skickas ut.

Annons

Skövdebostäder säger att det är viktigt att skicka ut en påminnelse för att eventuella misstag ska kunna rättas, som betalning till fel plusgiro.

Läs ocksåUppgav falska uppgifter – måste flytta och blir av med all kötid

Bostäder i Borås, Uppsalahem och Halmstads Fastighets AB skickar ut en sms-påminnelse om hyran är sen.

– Vi vill fånga upp de som betalar med autogiro som kanske inte har tillräckligt med pengar på kontot, säger Ulf Nilsson vid Halmstads Fastighets AB.

Bolaget arbetar med avbetalningsplaner, hembesök, telefon- och mejlkontakt.

En del kommunala bostadsföretag erbjuder sig till och med att kontakta socialtjänsten eller Försäkringskassan om hyresgästen är sen med hyran och vill ha hjälp. Det gör bostadsstiftelsen Platen i Motala som menar att allmännyttan har ett särskilt ansvar. Bolaget har en person som arbetar halvtid med det vräkningsförebyggande arbetet.

– Alla kan råka ut för någonting som gör att det är svårt att betala hyran. Vi måste ge människor en rimlig möjlighet att komma ifatt, säger Ulf-Henrik Östlund vid det kommunala bolaget.

Annons

Genom att de ringer och gör hembesök vid sen hyra har de fått ned antalet vräkningar från ett 20-tal om året vid millennieskiftet till fem om året.

– Totalt sett så tjänar vi på det genom att vi får in pengarna. Det är bättre att samverka än att någon blir hemlös, säger han.

Claes Berglund vid Stockholms kooperativa bostadsförening förklarar att det skulle kännas fel att skicka inkassokrav som första åtgärd till trogna hyresgäster.

– För oss är det viktigt att ha en god relation med hyresgäster. Jag skulle själv reagera om det första jag fick var ett inkassokrav.

Läs också: Därför är utrikesfödda överrepresenterade hos Kronofogden – inte bara pengar som är problemet

Fakta: De flesta av de största kommunala bolagen skickar krav direkt
Bostadsbolag Inkassokrav direkt
AB Bostaden i Umeå Ja
Bostadsbolaget, Göteborg Ja
Bostäder i Borås Nej, påminnelse först.
Botkyrkabyggen Ja
Eidar, Trollhättan Ja
Eskilstuna kommunfastigheter Ja
Familjebostäder, Göteborg Ja
Familjebostäder, Stockholm Ja
Förbo (Mölndal, Härryda, Kungälv, Lerum) Ja
Förvaltaren, Sundbyberg Ja
Gavlegårdarna, Gävle Ja
Gotlandshem Ja
Halmstads fastighets AB Nej, påminnelse först.
Helsingborgshem Nej, påminnelse först.
Hudiksvallsbostäder Ja
Huge, Huddinge Ja
Hyresbostäder, Norrköping Ja
Järfällahus Ja
Kalmarhem Nej, påminnelse först.
Karlstads bostads AB Ja
Kopparstaden, Falun Ja
Kristianstadsbyggen Ja
LKF, Lund Nej, påminnelse först.
Lulebo Ja
Mimer, Västerås Ja
Mitthem, Sundsvall Ja
MKB, Malmö Påminnelse först enbart om hyran betalats i tid de senaste 24 månaderna.
Pitebo Ja
Platen, Motala Nej, påminnelse först.
Poseidon, Göteborg Ja
Sandvikenhus Ja
SGS studentbostäder, Göteborg Ja
Signalisten, Solna Ja
Sigtunahem Ja
Skelleftebostäder Ja
Skövdebostäder Nej, påminnelse först.
Sollentunahem Ja
Stockholms kooperativa bostadsförening Nej, påminnelse först.
Stockholmshem Ja
Stångåstaden, Linköping Ja
Svenska Bostäder, Stockholm Ja
Telge bostäder Ja
Tunabyggen, Borlänge Ja
Uddevallahem Ja
Uppsalahem Nej, påminnelse först.
Varberg Bostad Ja
Väsbyhem, Upplands Väsby Ja
Vätterhem, Jönköping Ja
Växjöbostäder Ja
Örebrobostäder Ja
Läs också Så gör du om du får en felaktig faktura från värden Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.