Bostadsbolagen sponsrar för miljontals kronor årligen
I Skåne ger störst också mest. Kommunala MKB i Malmö, med flest lägenheter i Skåne, är det bostadsbolag som skänker mest pengar genom sponsring. Det visar Hem & Hyras granskning av de skånska kommunala bostadsbolagen och deras sponsoravtal. I topp ligger också LKF i Lund, Skurupshem, Landskronahem, ABK i Kristianstad och Helsingborgshem.
Många bolag har en tydligt uttalad policy för var sponsorpengarna ska gå, andra har det inte. Några få mindre bostadsbolag har ingen sponsring alls, medan andra är betydligt mer generösa. Under 2016 sponsrade MKB för 3,1 miljoner medan motsvarande summa för LKF i Lund var 1,5 miljoner kronor. Under året gav MKB mest till två fotbollslag: 850 000 kronor gick till FC Rosengård medan MFF fick 350 000 kronor. I många kommuner är det just idrott som får en stor del av kakan. I Malmö är det fotboll, i Lund och Kristianstad är handbollen en stor mottagare av sponsorpengar. Skurupshem sticker ut i granskningen eftersom de årligen sponsrar elitklubbar i Malmö med en halv miljon kronor. Läs mer om det här.
Enligt ABK i Kristianstad handlar valet av organisation eller förening om att man vill stötta föreningar i närområdet, men även om marknadsföringsstrategier.
– Dels vill vi ha en närhet till våra hyresgäster. Men även större föreningar eller organisationer, som sätter Kristianstad på kartan, är intressant, säger Jonas Rosenborg, kommunikationschef på ABK.
ABK kräver någon form av motprestation när det kommer till sponsring.
– Det kan röra sig om allt från att vårt namn syns på klubbkläderna till att föreningarna hjälper till vid olika arrangemang som vi håller i, säger Jonas Rosenberg.
Är det verkligen nödvändigt med marknadsföringsåtgärder när det råder bostadsbrist?
– Det finns en långsiktig vinst att ha ett samarbete med föreningar som skapar trivsel och trygghet för våra hyresgäster. Sedan är det positivt att synas i positiva sammanhang. Det handlar om vårt arbete med trygghet och trivsel. Trivs hyresgästerna bor de kvar och vi får behålla våra hyresgäster längre vilket i sin tur leder till god ekonomi eftersom vi slipper hög omflyttning, säger Jonas Rosenberg.
I Malmö har MKB mer än tredubblat sin sponsring på åtta år.
– Det har varit ett medvetet val och beror bland annat på att FC Rosengård tillkommit, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Syftet med MKB:s sponsring är att skapa trivsel och trygghet i områdena, stärka varumärket och att utveckla nätverk och affärskontakter. Kravet är att det man väljer att sponsra också ska ha en tydlig anknytning till bostadsområdena.
– Nyttan för våra kunder ska stå i fokus. Det innebär att motprestationen från de som sponsras i första hand ska vara en tjänst som kommer hyresgästerna till del. I andra hand godkänner vi exponering av vår logotyp, säger Margaretha Söderström.
Ett av de tre bostadsbolag i Skåne som har valt att helt slopa sponsring är Hörbybostäder. Enligt Hörbybostäders vd, Robert Odeberger, är det bostadsbolagets ringa storlek som är skälet till att de har valt att inte lägga pengar på sponsring.
– Vi är ett litet bolag med 385 lägenheter och har helt enkelt inte de ekonomiska förutsättningarna för att lägga stora summor på sponsring. Däremot har vi två samarbetsavtal, ett med badhuset och ytterligare ett med Kulturkalaset. Badhuset får en summa pengar av oss och i gengäld får våra hyresgäster med sina familjer ett gratis badbesök, säger han.
Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Region norra Skåne, tycker det är positivt att de skånska bostadsbolagen satsar på sponsring, så länge det går till ungdomar.
– Sponsring som går till ungdomar är viktigt. Ska en ungdom utöva sport är det inte billigt, säger hon.
Merete Sundholm tror att sponsring av ungdomsverksamhet kan förebygga kriminalitet och utanförskap.
– Det är viktigt att unga får fritidsintressen, om sponsring kan leda till det har alla vunnit, säger hon och betonar vikten av att pengarna går till både pojkar och flickor.
Sponsring innebär att ett företag ger ekonomiskt stöd till en verksamhet ”av idrottslig, kulturell eller annars allmännyttig natur”. Sponsring är avdragsgill.
Källa: Skatteverket