Annons

Bostadsbolaget i Mjölby begär 2,2 procent i hyreshöjning

Mjölby Bostadsbolaget i Mjölby har begärt att få höja hyrorna med 2,2 procent från 1 januari. Flera hyresgäster är kritiska mot att de inte fått någon information om vad som är på gång.

Nästa vecka sätter sig Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen vid förhandlingsbordet för att försöka komma överens om en eventuell hyreshöjning för bolagets cirka 2 500 lägenheter. Yrkandet på 2,2 procent skulle innebära en höjning på 110 kronor för en lägenhet som i dag kostar 5 000 kronor i månaden.

– Det låter lite högt om man tittar på de uppgörelser som är klara redan. Men jag har inte hunnit gå igenom siffrorna ordentligt än, säger Hyresgästföreningens förhandlare Ylva Bohlin Lövgren.

Läs också

Från Bostadsbolagets sida är man mycket förtegen om kravet och vill inte prata om nivån.

– Vi har valt att inte gå ut med det före förhandlingen, som är nästa vecka. Vi vill inte diskutera det här via media utan direkt med Hyresgästföreningen, säger Charlotta Elliot, marknadschef på Bostadsbolaget.

Vad är anledningen till att ni vill höja hyran?

Annons
Läs ocksåDe har hela kvarteret inomhus - Inger träffar grannarna på Härliga grändPå Härliga gränd finns inte bara Inger Svenssons lägenhet utan även bastu och jacuzzi som hyresgästerna får använda.

– Framför allt att vi har ett stort underhållsbehov, säger Charlotta Elliot.

Att det finns ett sådant behov håller Ylva Bohlin Lövgren med om.

– Ja, så är det och det har vi vetat ganska länge, säger hon.

Läs ocksåRadhusens dåliga brandskydd fixas inte - Hyresgästen Ida: "Det är katastrof"

Hem & Hyra har pratat med flera hyresgäster i Mjölby som är kritiska mot att de inte har fått någon information, vare sig från värden eller från Hyresgästföreningen om att en hyreshöjning kan vara på gång.

Normalt sett brukar Hyresgästföreningens medlemmar få antingen ett mejl eller ett vanligt brev med information om att deras värd vill höja hyran. Brevet brukar också innehålla en uppmaning om att höra av sig med information och synpunkter inför förhandlingen. Men några sådana brev har inte gått i väg den här gången. Enligt Ylva Bohlin Lövgren beror det på ett datatekniskt fel.

Annons

– Jag har sagt till om det flera gånger, men ingen verkar kunna lösa det.

Hon hoppas dock att det ska gå att hitta en lösning inom de närmaste dagarna.

– Återkopplingen från hyresgästerna är jätteviktigt för oss som förhandlar. Hur ska vi annars kunna veta hur saker och ting fungerar i verkligheten?

Läs också Ingelas jobb: se till att färre förlorar sina hem Gratisplatser försvinner - nu tvingas Dunio betala för parkeringen
Länkar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.