Bostadskvarter måste rivas när Ostlänken ska byggas

Norrköping En gata försvinner och ett 40-tal bostäder måste rivas för Ostlänken i Norrköping. När den nya järnvägen ska byggas ligger flera hyreshus, radhus och villor i vägen.
Regionaltåg passerar hyreshus i Norrköping.
Foto: Jakob Kindesjö
Bostäderna på Bromsaregatan och Vasagatan i Norrköping ligger i vägen för Ostlänken.

I höstas togs det första spadtaget i Järna för Ostlänken, den 16 mil långa järnvägen Järna–Linköping och som ska stå klar redan om tio år. I Östergötland har bygget ännu inte påbörjats men Trafikverket har presenterat allt mer konkreta planer för hur spåren ska dras.

I Norrköping är det sedan tidigare känt att den nya stationen ska placeras på pelare och flyttas cirka 200 meter norrut, vilket innebär att flera industribyggnader i stadsdelen Butängen måste bort. Men i Trafikverkets förslag till järnvägsplan för sträckan Loddby—Butängen ligger även flera bostäder i vägen inne i Norrköping.

Läs ocksåJO kritiserar hyresnämnden - hyresgäst vräktes när mejl skickades till fel personHyresnämnden i Linköping får kritik av JO efter att ha skickat handlingar till fel mejladress.

— Att de här bostäderna måste rivas är en följd av det nya stationsläget, förklarar Jonas Glaumann, markförhandlare på Trafikverket.

Anslutning till stambanan

När stationen flyttas norrut måste nya anslutningsspår dras till södra stambanan. Det är de nya anslutningsspåren som gör att flera bostäder måste bort i stadsdelen Lagerlunda.

— Alla hus skulle inte behöva rivas på grund av intrång, men däremot har vi buller, skyddsavstånd och annat att ta hänsyn till, säger Jonas Glaumann.

Läs ocksåBristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: "Det är tröttsamt"Färgsläpp från tak i Kenneths lägenhet.
Stationsbyggnad
Så är det tänkt att den nya stationen ska se ut i Norrköping.

De aktuella bostäderna uppfördes på 1960-talet och ligger utmed Bromsaregatan och Vasagatan. Det handlar om två hyreshus, fem villor och tretton radhuslägenheter som kommer behöva lösas in och rivas. Hela Bromsaregatan kommer också att försvinna när spåren dras fram.

— Vi har vetat om länge att vi måste flytta, men det som är negativt är att vi inte vet när vi blir inlösta och att det kan dröja flera år till, säger Tommy Modigh, som äger ett av radhusen.

Hur ställer du dig till planerna?
— Jag tycker det är positivt med en ny järnväg. Jag tycker att det är rätt att man satsar på det äntligen, säger han.

Läs ocksåMånga lediga lägenheter – men fortsatt höga hyror: ”Det finns bara för de rika”Skylt med öppen visning och bostadsökande.

Letar efter boende

Men en inlösning av fastigheterna och planerade rivningar kommer att dröja ett antal år till, enligt Trafikverket.

— Vi tror att planen kommer kunna vinna laga kraft någon gång 2029. Det är egentligen först då vi kan börja lösa in fastigheter och fram till dess kan man bo kvar, säger Jonas Glaumann på Trafikverket.

Hyreshusen på Bromsaregatan hyrs av kommunen.

De två hyreshusen innehåller 25 lägenheter och hyrs ut till kommunala Boagården, ett stödboende för personer med beroendeproblematik. Där har man redan börjat leta efter ersättningsbostäder.

— Det är ingen brådska men vi påbörjar flytten redan i år i samband med att vi får tag på andra bostäder, säger Peter Hermansson, enhetschef på socialkontoret i Norrköping.

Är det lätt att få tag på andra bostäder?
— Det beror på hur stort trycket är på lägenheter ute i samhället, men vi kommer inte sätta någon på bar backe. Alla kommer att få ett annat boende, säger Peter Hermansson.

Läs också Uppsalahem lät hus förfalla i väntan på rivning eller renovering – nu tvingas de rusta dem för 15 miljoner Lägenheten var fylld med skräp – nu krävs hyresgästen på 120 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.