Bostadsrättsförening avkrävs snabba besked
Men den allra första frågan som ställdes i Hyresnämndens sammanträde var: vem är egentligen, formellt sett, den kvinnliga hyresgästens värd? På det hyreskontrakt hon skrivit under står Östberga bostäder AB angivet men vem som ligger bakom det firmanamnet och varför det står på kontraktet, det lyckades varken hyresgäst eller ombudet från bostadsrättsföreningen redogöra för. Det kan ha betydelse för om det verkligen var rätt parter som kallats till hyresnämnden men frågan ”parkerades” till förmån för att ändå utreda vad som behöver göras i lägenheten.
För att styrka sin sak visade hyresgästen först upp ett protokoll över lägenhetens status så som Svenska Bostäder bedömde den innan fastigheten blev ombildad till bostadsrättsförening. Enligt den ligger endast kyl och spis bortom tidsintervallet för åtgärder. Den referensen gjorde föreningens ombud irriterad.
– Det där gäller ju inte Svärdsidan, sa han, på ett sådant sätt att han ombads att sänka rösten.
Hyresgästens egen kravlista var dock minst lika omfångsrik som Svenska bostäders. Fyra dörrar vill hon ha åtgärdade, elementen i alla rum likaså, många elkontakter måste lagas, hela lägenheten kräver nya tapeter, badkaret som försvann vid stambytet önskas tillbaka och golven i badrummet, hallen, vardagsrummet och köket ska åtgärdas. Och köksluckorna. Och en fläkt. Och ett handfat i badrummet.
Svärdsidans ombud kunde ge besked om att: Fläkt inte är standard och elementen ska fixas i samband med installation av bergvärme. I övrigt har föreningen planerat en besiktning i september i år.
Det var ett tidsperspektiv som hyresrådet Anne Bratt Norrevik ansåg vara otillräckligt.
– Det här måste föreningen ta på allvar. Jag vill att ni ska ta itu med det här direkt, sade hon.
Med det sagt ska ett besiktningsprotokoll med åtgärdsprogram presenteras inom kort. Och frågan, först som sist, måste också utredas: Vem är Östberga bostäder AB?