Annons

Botkyrkabyggen bakar in underhåll i hyran

Botkyrka ​Botkyrkabyggen erbjuder sina hyresgäster att baka in underhållet i hyran. Hyreshöjningen blir 250 kronor i månaden för en trea. För nya hyresgäster ingår underhållet automatiskt i hyran.

​Alltfler bostadsbolag överväger att överge systemet som går under namnet VLU, valfritt lägenhetsunderhåll och som innebär att hyresgästen betalar varje gång lägenheten ska renoveras. Istället har intresset ökat för att återinföra den gamla modellen där underhållet bakas in i hyran och sker efter behov.

Förutom Botkyrkabyggen funderar Stena Fastigheter i Nacka på att erbjuda att underhållet ingår i hyran.

Annons
Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025
Gamla hyresgäster hos Botkyrkabyggen får välja om de vill ha VLU eller om underhåll ska ingå i hyran. För de som tecknar ett lägenhetskontrakt efter den 1 november ingår underhållet automatiskt i hyran.
– Jag tror att de flesta hyresgäster vill att det ska ingå i hyran så vi är nöjda med den här överenskommelsen, säger Björn Raemklang, förhandlare på Hyresgästföreningen i Stockholm som förhandlat fram avtalet med Botkyrkabyggen.
 
Konkret innebär förändringen en hyreshöjning med 40 kronor per kvadratmeter, 250 kronor i månaden för en trea på 75 kvadratmeter.
 
En annan förändring är att Botkyrkabyggen, om det finns behov, kommer att renovera alla lägenheter som blir tomma innan det flyttar in en ny hyresgäst. Kostnaden läggs sedan på hyran. Undantaget är när hyresgäster byter lägenhet med varandra, då renoveras inte lägenheten och hyran höjs inte.
 

Annons
Läs också Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.