Bra boinflytande gynnar alla
Enligt lagen ska hyresgäster ha rätt att säga sitt vid till exempel en renovering av fastigheten eller en ombyggnad av innergården.
– Vi konstaterade att hyresgästinflytande tydligt står med i lagstiftningen, så uppdraget är klart, säger Nina Höijer som är chef för verksamhetsutvecklarna i region Mitt.
Men boinflytande är också ett sätt att öka hyresgästernas engagemang i sitt eget boende. Därför är det viktigt både för hyresgäster, Hyresgästföreningen och för bostadsbolagen.
– Vi konstaterade att hyresgästinflytande tydligt står med i lagstiftningen, så uppdraget är klart, säger Nina Höijer som är chef för verksamhetsutvecklarna i region Mitt.
– Ju bättre, tydligare och tidigare information som ges till hyresgästerna vid till exempel en renovering, ju färre ärenden hamnar i hyresnämnden i efterhand. Annars säger många ”nej” på ren rutin för att man inte vet tillräckligt mycket, berättar hon.
För att bli bättre behövs ofta inte några nya komplicerade lösningar eller dyr teknik. Nej, det handlar till stor del om ganska basala saker som att se till att bostadsbolag och Hyresgästföreningen kommunicerar bättre med varandra och bättre med hyresgästerna.
För att bli bättre behövs ofta inte några nya komplicerade lösningar eller dyr teknik. Nej, det handlar till stor del om ganska basala saker som att se till att bostadsbolag och Hyresgästföreningen kommunicerar bättre med varandra och bättre med hyresgästerna.
Men det basala kan vara nog så svårt. Som exempel ger hon en så enkel grej att bostadsbolag ska sända samma informationsblad till Hyresgästföreningen som de sänder till sina hyresgäster.
– Bara för att vi enats och skrivit ner några formuleringar på papper förändras inget. Nu ska vi ta med oss det här och arbeta lokalt i varje bostadsbolag och varje dag. Vi ska vara konkreta och hitta nya rutiner. Förhoppningen är också att nå fler hyresgäster och göra dem engagerade i sitt boende.
– Bara för att vi enats och skrivit ner några formuleringar på papper förändras inget. Nu ska vi ta med oss det här och arbeta lokalt i varje bostadsbolag och varje dag. Vi ska vara konkreta och hitta nya rutiner. Förhoppningen är också att nå fler hyresgäster och göra dem engagerade i sitt boende.
Annons
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.